Pilates

Pilates is een functionele trainingswijze op de grond, waarbij de nadruk ligt op versterking van de romp. Er wordt voornamelijk gewerkt met het eigen gewicht. Daarnaast word je uitgedaagd om tijdens sommige oefeningen extra gewichten te gebruiken. De oefeningen worden op een mat gedaan.

Wat train je bij pilates?

Bij Pilates gaat het vooral om het trainen van je ‘core’. Dit zijn je buikspieren, bekkenspieren en spieren in je rug. Het idee achter pilates is namelijk dat wanneer je een sterke core hebt, je minder snel blessures oploopt wanneer je oefeningen uitvoert. Daarnaast ondersteunt het een goede lichaamshouding. Bij pilates worden vooral oefeningen gedaan waarmee je de spieren in je bekken, rug en buik versterkt, maar deze ook rekt, waardoor je sterker en soepeler wordt. Hiervoor gebruik je meestal alleen de eigen weerstand van het lichaam.

Wat moet je kennen en kunnen voor pilates?

Pilates kan iedereen eigenlijk altijd doen. Vooral in het begin is het verstandig om een professionele les te volgen, bijvoorbeeld bij onze Ladies Only in Amsterdam of onze gemengde vestiging in Bussum. Zo weet je zeker dat je de oefeningen goed uitvoert. Tijdens een pilatesles wordt vaak gebruik gemaakt van matjes en soms van gewichtjes. Verder is er veel concentratie nodig tijdens een pilatesles, omdat de focus erg ligt op het aanspannen en strekken van bepaalde spieren om deze sterker en soepeler te maken. Daarom wordt er niet altijd gemaakt van muziek bij een les pilates. Soms wordt er slechts zachte achtergrondmuziek aangezet.

Waar komt pilates vandaan?

Pilates is uitgevonden door Joseph Pilates ten tijde van de Eerste Wereldoorlog. Zijn doel was om de revalidatie van de slachtoffers van de oorlog te verbeteren. En de sport wordt hier nog steeds voor gebruikt. Door het ontwikkelen van een sterke core ligt er minder last op andere lichaamsdelen, waardoor deze beter kunnen revalideren. Pilates was ervan overtuigd dat zijn methode ideaal was om met je mentale vermogen je spieren te onder controle te krijgen. Daarom stond de sport in de eerste jaren ook wel bekend als Contrology.

Pilates in Amsterdam bij onze Ladies Only en in Bussum

Pilates is dus heel goed geschikt om een sterk en soepel lichaam op te bouwen. Door de goede begeleiding van onze instructrices voer je alle oefeningen correct uit voor een maximaal resultaat zonder blessures. Van pilates wordt u sterker zonder hele grote spieren te ontwikkelen. En het is de ideale sport om pijntjes te voorkomen: door het ontwikkelen van een sterke core kan dit voorkomen worden. Kom eens langs bij onze Ladies Only in Amsterdam of bij onze gemengde vestiging in Bussum om een les te proberen! Vraag aan de balie naar de voorwaarden.


Terug naar alle groepslessen