ZIJN HAVERMOUT PANNENKOEKEN GEZOND?

Ben je ook zo'n fan van pannenkoeken? Dat is ook niet zo gek, want ze zijn erg lekker. Maar hoe gezond zijn pannenkoeken eigenlijk? Een naturel pannenkoek heeft niet veel voedingswaarden en is daarom geen volwaardige maaltijd. Maar er bestaan manieren om de pannenkoek gezonder te maken, bijvoorbeeld met havermout. Havermout pannenkoeken bevatten koolhydraten en eiwitten en zijn bijvoorbeeld ideaal als brandstof voor hardlopen. Ze zijn dus niet alleen mega lekker, maar ook nog eens gezond! Vind hier makkelijke tips voor gezondere pannenkoeken en lees waarom pannenkoeken zo goed zijn om te eten voor het hardlopen.

WAARUIT BESTAAN PANNENKOEKEN? 

Pannenkoeken werden al in de oudheid door de Romeinen gegeten en bestaan uit een combinatie van bloem, ei, melk, en zout. Vaak gebruik je een pannenkoek in combinatie met poedersuiker of stroop. Ook kun je deze hartig maken met kruiden, kaas, spek of een vleesvervanger. In de supermarkt kun je een pannenkoekenmix los kopen en er melk en eieren aan toevoegen. Je kunt ze ook gemakkelijk vegan maken door de dierlijke producten weg te laten. Verder bestaan er volkoren pannenkoeken en meergranen pannenkoeken. De volkoren variant bestaat uit havermeel en tarwemeel en de meergranen variant bevat met name tarwebloem.

HOE GEZOND ZIJN PANNENKOEKEN?

Hoe gezond pannenkoeken zijn hangt af van hoe je ze bereidt. Pannenkoeken bestaan voor het grootste deel uit koolhydraten. Drie pannenkoeken staan qua koolhydraten gelijk aan een groot bord pasta. Ben je aan het trainen voor een hardloopwedstrijd of marathon? Dan zijn pannenkoeken dus een ideaal gerecht om koolhydraten te stapelen!


Pannenkoeken zijn op zoveel verschillende manieren klaar te maken dat het nooit hoeft te vervelen. Maak je pannenkoeken eens met volkorenmeel, amandelmeel of spelt. Voeg eens een ei toe of varieer met zoet of hartig!

Ga je een wedstrijd lopen en wil je zoveel mogelijk voordeel halen uit de kracht van de pannenkoek op de dag zelf? Denk dan na welke toppings je kiest. Voorafgaand aan een wedstrijd kun je bijvoorbeeld beter kiezen voor het toevoegen van wat extra snelle suikers in de vorm van jam, honing, poedersuiker of stroop. Wil je juist pannenkoeken eten na het hardlopen? Kies er dan voor extra eiwitten toe te voegen aan het recept in de vorm van eieren, melk, plantaardige melk of een topping zoals kwark.

MET STIP OP 1: HAVERMOUT PANNENKOEKEN

Havermoutpannenkoeken zijn met de snelheid van het licht gestegen in populariteit en dat is ook helemaal niet zo gek als je je bedenkt dat deze pannenkoeken heel veel gezonde voedingsstoffen bevatten. Havermout zit bomvol vezels en het mooie daarvan is dat je lang een verzadigd gevoel hebt en dus niet binnen een uur weer trek hebt. 


Je ziet bij krachtsporters en bodybuilders ook vaak havermoutpannenkoeken op het menu staan en dat is niet voor niets! Havermout bevat veel trage koolhydraten die langzaam in het lichaam worden opgenomen. Havermoutpannenkoekjes bevatten veel eiwitten die bodybuilders nodig hebben voor hun herstel. Prima voor ontbijt of lunch dus voor deze groep!

Naast alle voordelen die je hierboven hebt kunnen lezen kan je ook gewoon kiezen voor deze pannenkoeken omdat ze zo lekker zijn. Zeker in combinatie met vers zacht fruit is het een super lekkere lunch of ontbijt. In korte tijd heeft de havermoutpannenkoek een groot publiek voor zich weten te winnen als alternatief voor de naturel versie omdat het veel meer voedingsstoffen bevat. Een handje blauwe bessen erover en smullen maar!


Terug naar alle artikelen