ZIJN EIWITREPEN EN EIWITSHAKES EEN MUST?

Even wat water toevoegen aan eiwitpoeder of een klant-en-klare proteïneshake: een bekend fenomeen voor sporters die hun spieren een handje willen helpen! Neem jij een eiwitshake na elke workout of probeer je eiwitten zoveel mogelijk uit voeding halen? Zijn die shakes nou echt nódig als je (veel) traint, of niet? Eiwitpoeder is absoluut geen must; het is niet nodig in de zin dat je jouw doelen niet bereikt als je ze niet neemt. Wat zijn eiwitshakes precies en heb je ze nodig als je (een beetje) sport? Het zijn vooral een snelle, vetvrije bron van eiwitten! In dit artikel bespreken we de zin en onzin van eiwit shakes en proteïnerepen.

BOUWSTEENTJES

Je spieren hebben eiwitten nodig om te groeien en sterk te worden. Vandaar dat je deze goed kan gebruiken als je een sport wilt beoefenen of simpelweg spiermassa wilt kweken. Eiwitten vervullen diverse functies in het menselijk lichaam. Het is een bouwstof, transportmiddel, een onderdeel van hormonen en het kan zelfs in ook als brandstofbron worden gebruikt. Eiwitten zijn de bouwstenen van de spieren. Als we gaan sporten treedt er spierschade op: de bouwstenen worden beschadigd. Dit is nuttig want als het lichaam die schade gaat repareren leidt dit tot spiergroei. Kort gezegd betekent dit dat de spieren na elke training een beetje groter en krachtiger worden. Als je na de training geen beschikking hebt over de bouwstenen (en andere stoffen) treedt er bijna geen spiergroei op. Immers, de schade kan dan niet gerepareerd worden. Uit onderzoek is gebleken dat de meeste Nederlanders met hun dagelijkse voeding gemiddeld ruim boven de dagelijkse hoeveelheid aan eiwitten zitten. Hoewel de eiwitbehoefte hoger wordt wanneer iemand gaat sporten is het zeker niet noodzakelijk (veel) meer eiwitten te gaan eten. Wel wordt het extra belangrijk om op de timing en de kwaliteit van de eiwitten te letten als je beter wilt worden in je sport of meer spiermassa wilt opbouwen.

PROTEÏNE-HYPE: EIWITSHAKES, PROTEÏNEBARS EN SPORTVOEDING 

Intussen staan de supermarkten vol met producten waar 'extra protein' in flitsende letters op staat gedrukt. Vroeger was hier nog helemaal geen sprake van, je hoorde nooit iemand over eiwitten. Men had het over zuivel. Een glas melk bij de lunch of een bakje yoghurt na het avondeten. Het is belangrijk om niet door te slaan in de ‘protein mania’ en ook op een realistischere en mildere manier naar je voeding en lichaam te kijken. Er zijn talloze producten waar ook al veel eiwitten in zitten; denk bijvoorbeeld aan vlees, eieren, zuivelproducten, maar ook bonen, noten, zaden, pitten, peulvruchten en groene bladgroenten. Ook in granen zijn veel eiwitten te vinden! Natuurlijk zit er in het ene product meer eiwit dan in het andere, maar als je voldoende en gevarieerd eet krijg je heus wel voldoende eiwitten binnen. Natuurlijk kan het voor hele fanatieke sporters belangrijk zijn om extra eiwitten te eten, maar voor 'de gewone mens' is dit niet nodig. Wanneer je eet volgens de Schijf van Vijf kan je ervan uit gaan dat je voldoende voedingsstoffen binnen krijgt om gezond te leven. Let wel op dat dit een basisrichtlijn is, dus dat het best kan zijn dat je uiteindelijk anders eet dan dat!

Natuurlijk mag je een eiwitrijk tussendoortje kiezen voor na het sporten! Uiteindelijk is het ook gewoon zo dat het je spieren kan helpen om te herstellen, maar het is niet een soort regel waar je je heel erg strikt aan moet houden en zeker niet iets waar je over na hoeft te denken tijdens het sporten. De ene dag wat meer vetten, de andere dag wat meer koolhydraten en de volgende dag wat meer eiwitten; uiteindelijk maakt dat per dag niet zo veel uit, maar gaat het om een langduriger gemiddelde. Het draait uiteindelijk allemaal om de balans en die balans hoeft niet in een dag of een week 'rechtgetrokken' te worden.


Terug naar alle artikelen