Water drinken tijdens een training: hoe zit dat precies?

Het klinkt al bijna als een cliché: het is heel belangrijk om voldoende water te drinken wanneer je gaat sporten. Zeker met de tropische temperaturen van de laatste paar dagen is het extra belangrijk om even stil te staan bij je vochtinname. Waarom is water eigenlijk zo waardevol bij je workout? En welke rol speelt zout hierbij? Waar moet je rekening mee houden?

25-07-2019, geschreven door Lotte

Hydratatie

Het grootste doel van water drinken tijdens het sporten is het voorkomen van uitdroging. Tijdens het sporten zweet je veel en al het water dat je tijdens het sporten verliest moet weer aangevuld worden. Dat doe je door water te drinken. Of vitaminedrankjes, maar pas op met de suikers die daarin zitten. Hou je niet zo van water drinken? Maak dan je eigen vitaminedrankjes door vers fruitsap in je water te doen!

Water drinken vóór het sporten

Goed voorbereid aan je workout beginnen kan door ervoor te zorgen dat je van tevoren al genoeg vocht in je lichaam hebt. Als je voor het sporten al dorst hebt, is het eigenlijk al te laat. Probeer dus 2 tot 3 uur van tevoren al ongeveer een halve liter water te drinken. Zo kun je goed gehydrateerd aan je workout beginnen.

Nog een paar slokken voordat je begint en je bent ready to go. Tijdens het sporten zelf is elke 10 tot 20 minuten ongeveer een glas water drinken voldoende. Na het sporten is het ook belangrijk dat je genoeg blijft drinken. De vochtbehoefte verschilt per persoon, want we zweten allemaal in andere mate.

Drink niet te veel water!

Er zit alleen wel een heel belangrijk verschil tussen genoeg drinken en te veel drinken. Je lichaam heeft vocht nodig om te kunnen functioneren, maar een te veel aan vocht kan heel gevaarlijk zijn. Als je te veel water drinkt en je lichaam dit vocht niet kwijt kan, gaan je lichaamscellen dit opnemen.

Dit kan zo ver doorgaan dat ze al het water niet meer aankunnen. Dan kunnen ze gaan knappen. Op dat moment is er sprake van watervergiftiging (waterintoxicatie), wat in de ergste gevallen zelfs dodelijk kan zijn. Let dus goed op met hoeveel water je drinkt.

Hou zelf in de gaten of je genoeg water drinkt

Regelmatig plassen is niet alleen belangrijk om al het overtollige water kwijt te raken, het is ook een goede manier om te zien hoeveel vocht je lichaam nodig heeft. Als je urine donker van kleur is en een sterke geur heeft, heeft je lichaam meer vocht nodig. Als het licht van kleur is hoef je niet nog meer te drinken.

Verder is het ook goed om na het sporten iets te eten na al dat water drinken. Vooral iets waar zout in zit is verstandig, zout neemt namelijk vocht op. Bij intense inspanning bij hoge temperaturen loop je het risico te weinig zout in je lichaam te hebben.

Hou rekening met de omstandigheden

Houd dus rekening met wat voor sport je uitvoert, hoe lang je het doet en hoe intens dit is. Als je minder dan twee uur lang bezig bent in een normale omgeving, kun je gewoon op een normale manier water drinken en hoef je niet extra aan je zout te denken. Maar als je langer dan twee uur aan het sporten bent of sport in een warme, vochtige omgeving, kan ‘normaal’ water drinken niet voldoende zijn voor de fysieke intensiteit die je uitvoert.

In dit soort situaties kan de toevoer van glycogeen, een langdurige energiebron die in je spieren opgeslagen wordt, uitputten. Als het kan, neem dan even een pauze om wat te eten of om een sportdrankje te drinken die rijk is aan de nodige koolhydraten en natrium.

Het is dus geen drama als je je bidon een keer bent vergeten mee te nemen naar de sportschool, mits je van tevoren al genoeg water hebt gedronken. Water drinken helpt tijdens (én na) een training om uitdroging te voorkomen. Maar water drinken ná een training helpt ook afvalstoffen uit je spieren te verwijderen. Ook kan het helpen spierpijn te verminderen en de hersteltijd na een training te verkorten. Drinken dus!

 


Terug naar alle artikelen