Waarom je minstens één sessie met een personal trainer zou moeten boeken

De eerste stap is gemaakt: je bent begonnen in de sportschool. Met lood in je schoenen sleep je jezelf die drempel over. Toch merk je dat je je na een workout toch wel voldaan en veel fitter voelt. Je krijgt de smaak te pakken, je gaat vaker sporten. Langzaamaan merk je dat je meer conditie krijgt en je gaat doelen voor jezelf stellen. Maar die doelen zelfstandig bereiken kan soms nog een hele uitdaging zijn.

11-10-2019, geschreven door Shelley 

Weet jij hoe vaak je een bepaalde workout moet doen? Welke apparaten er bij je doelen horen? Hoeveel sets en hoeveel herhalingen? En ook belangrijk: hoe je de oefeningen correct uitvoert zodat je geen blessures oploopt? Dat en meer leer je bij een personal trainer!  

Een personal trainer = jouw persoonlijke stok achter de deur

Een personal trainer is een absolute aanrader voor beginners omdat je op die manier écht aan de slag gaat. Ook leer je meteen wat je moet doen in de sportschool. Maar ook gevorderden hebben er baat bij, bijvoorbeeld als je doelen verschuiven. Of wanneer je een compleet andere richting wilt inslaan en niet zo goed weet hoe je dat moet aanpakken.

Een persoonlijk schema op basis van jouw doelen

Je kunt in het intakegesprek duidelijk maken wat je doelen zijn en samen een planning maken voor een aantal benodigde trainingen. Je kunt daarna kiezen om zelf verder te gaan omdat je nu weet hoe je je workout het beste kunt doen, bijvoorbeeld aan de hand van een schema dat jullie samen hebben opgesteld met een bijpassend voedingsschema.

Drie soorten PT-sessies

Maar een persoonlijk full body schema is slechts één van de drie soorten sessies die een personal trainer je kan geven. Maar daarnaast kun je ook kiezen voor een basistraining om de apparaten uit te laten leggen, of om één specifieke spiergroep te trainen. Waar jij voor kiest hangt af van wat je voor ogen hebt.

De personal trainer fungeert als stok achter de deur. Hij of zij motiveert, coacht, zorgt voor een veilige en effectieve training en zoekt uit wat voor jou de beste en meest gezonde manier is om je doel te bereiken. En dit laatste is met name belangrijk. Zelf weten we vaak niet wat voor ons lichaam een goede en gezonde manier is om te trainen. Met een duidelijk plan van aanpak en de motivatie van een personal trainer zul je merken dat je het veel langer volhoudt. En op die manier wordt het meteen een stúk leuker!

10 redenen om je twijfels over personal training al snel overboord te gooien

Nog steeds niet helemaal overtuigd van het voordeel van PT-sessies? Dan leggen we je hieronder nog even uit waarom je niet langer hoeft te twijfelen…

1. Motivatie

Motivatie is voor velen toch wel echt de nummer 1 reden waardoor we de mist in gaan. Het is ontzettend moeilijk om zelfstandig een schema op te stellen en je daar vervolgens aan te houden, ook na lange tijd. De personal trainer motiveert je, maar geeft je ook de handvatten die je nodig hebt om te blijven trainen: structuur, verantwoordelijkheid en tips om een gezonde leefstijl te ontwikkelen en vast te houden.

2. Snel resultaat

De personal trainer is er om jou te helpen je doel te bereiken. Hij of zij zorgt ervoor dat je zo snel mogelijk maximaal resultaat behaalt. Doordat je ook voedingsadvies krijgt, gaat dit extra snel en weet je ook hoe je het behaalde resultaat vasthoudt.

3. Persoonlijk

One size does not fit all. Samen met de personal trainer kijk je daarom naar jouw persoonlijke doelen. Daarnaast onderzoeken jullie je huidige leefstijl, kracht en uithoudingsvermogen en maken op basis van de bevindingen een gezond schema op maat.

4. Techniek

De personal trainer zorgt er niet alleen voor dat je kracht en uithoudingsvermogen worden getraind. Ook ontwikkel je technische vaardigheden waarmee je de oefeningen op de juiste manier kunt uitvoeren. Zo verklein je de kans op blessures. Behendigheid en focus zijn enorm belangrijke aspecten die bij sporten komen kijken. Die vaardigheden leert de personal trainer je aan.

5. De eerste keer

Als jij nog nooit in een gym gesport hebt, kan de eerste keer sporten in de sportschool eng zijn. De personal trainer laat je de eerste keren kennismaken met de apparaten en leert je een eenvoudige en effectieve routine aan. Daardoor krijg jij uiteindelijk voldoende zelfvertrouwen en kennis om zelf verder te gaan.

6. De sleur doorbreken

Wanneer je al een aantal jaren aan het trainen bent, heb je waarschijnlijk een vaste routine ontwikkeld. Daardoor kan trainen misschien saai en repetitief worden. Zit jij in een sleur? Doorbreek die dan met een nieuwe routine en nieuwe oefeningen van een personal trainer. Hierdoor word je meer uitgedaagd, wat betekent dat je weer gemotiveerd wordt!

7. Eigen schema

Een PT leert je de basisprincipes van het opbouwen en met regelmaat wijzigen van een fitnessprogramma om maximale resultaten te behalen. Met de juiste kennis en vaardigheden is het niet moeilijk om zelf een schema op te stellen. Daarom hoef je niet de rest van je leven PT-sessies te boeken, maar alleen voor hoe lang jij het nodig hebt.

8. Weinig kans op blessures

Een personal trainer let op je houding bij het uitvoeren van de oefeningen. Postuur is essentieel bij elke training, want met een slechte lichaamshouding loop je kans blessures te ontwikkelen. Daarnaast kijkt hij naar de hoeveelheid kracht die jij in je mars hebt en hoe je die op een veilige manier kunt gebruiken zodat je niets overbelast. De personal trainer weet precies wanneer hij je moet pushen om door te gaan, maar herkent ook de signalen die hem zeggen wanneer je moet stoppen.

9. Thuis trainen

Wanneer je je niet comfortabel voelt om in een volle sportschool te trainen, kun je er soms ook voor kiezen om een personal trainer bij je thuis te laten komen. Hij brengt de fitness naar je woonkamer en neemt alle attributen mee die nodig zijn om jouw doelen te bereiken. Zijn speciale thuisprogramma is ontworpen zodat je deze ook alleen volhoudt! Je hebt misschien niet de apparaten tot je beschikking die in de sportschool staan, maar wel alle rust en privacy van je eigen huis. Thuis sporten is trouwens ook heel handig wanneer je een druk leven hebt!

10. Gegarandeerd afvallen

Vet verliezen is toch wel dé meest opgegeven reden waarom mensen voor een personal trainer kiezen. En dat is niet voor niets want het werkt écht! Wanneer je de beslissing hebt genomen om vet kwijt te raken en/of spieren op te bouwen, helpt de personal trainer je om dit vol te houden. Er worden haalbare doelen gesteld en stap voor stap zul je daarmee jouw gewenste resultaat bereiken!

Bij Fitness4me kun je personal training boeken met één van onze specialisten. Daarvoor loop je even naar de balie. De receptioniste zal je gegevens doorsturen naar de trainer, welke vervolgens samen met jou een datum en tijdstip zoekt voor het eerste intakegesprek.

 

 

 


Terug naar alle artikelen