Waarom het belangrijk is om goed te eten als je aan krachtsport doet

Krachtsport (bijvoorbeeld bankdrukken en gewichtheffen) doen we meestal om grotere spieren te bouwen en om vet kwijt te raken. Je gaat aan de slag met zware gewichten en traint om heel sterk te worden, om juist heel grote spieren te kweken, of allebei. Maar bij krachtsport komt nog veel meer bij kijken dan de zwaarst mogelijke gewichten op tillen. Je dieet is namelijk een belangrijk aspect bij krachtsport en mag je hierbij absoluut niet vergeten.

18-10-2019, geschreven door Lotte

Hoe werkt spieropbouw

Als je aan krachtsport doet, belast je je spieren. Voor het aanspannen van je spieren gebruik je bepaalde eiwitten, die je beschadigt bij inspanning. Na het sporten blijven deze ‘kapotte’ eiwitten in je spieren zitten. Dit resulteert in spierpijn. Het duurt even, maar na een tijdje worden deze ‘kapotte’ eiwitten vervangen door nieuwe, die in de herstelfase worden aangemaakt. Dit zorgt ervoor dat je spieren weer worden opgebouwd.

Spiergroei

Je lichaam vindt die spierpijn en kapotte eiwitten in je spieren helemaal niet leuk. Daarom voegt je lichaam iets meer eiwit aan je spieren toe dan er voor het sporten in zat. Hierdoor kan je de volgende keer dat je je spieren weer gaat belasten net iets meer gewicht aan. Je wordt sterker en door de extra eiwitten gaan je spieren groeien.

Optimalisatie spieropbouw

Als je je spiergroei wilt optimaliseren, is het belangrijk dat je genoeg eiwitten binnen krijgt. Zo kan je lichaam de eiwitten die je tijdens een training kapot hebt gemaakt weer vervangen. In principe krijg je met een normaal dieet genoeg eiwitten binnen. Maar als je denkt dat dit niet het geval is, of als spiergroei jouw doel is, dan kun je ook eiwitsupplementen nemen. Bijvoorbeeld in de vorm van proteïneshakes.

Spierherstel

Goed eten is sowieso hard nodig voor krachtsport. Om de oefeningen uit te voeren heb je energie nodig, wat je lichaam haalt uit koolhydraten en eiwitten. En daarna moeten je spieren herstellen, waarvoor je dus ook eten nodig hebt: zonder eiwitten kunnen de kapotte eiwitten niet vervangen worden en loop je dus onnodig lang met spierpijn. Kortom, goed en genoeg eten is cruciaal bij krachtsport.

Wanneer zie je resultaten van krachtsport?

Als je goed en genoeg eet en aan krachtsport doet, zal het misschien even duren voor je resultaten gaat zien in je lichaam, of je nou wil afvallen of spieren wil opbouwen. Het getal op de weegschaal zal waarschijnlijk omhooggaan, maar wees gerust: dit extra gewicht komt door de extra spiermassa die je aan het opbouwen bent. Als je intensief sport en goed eet, kan het bijna niet anders dan dat je vetmassa verliest en spieren opbouwt. Die resultaten komen dan vanzelf. Dus geef niet op en blijf sporten!

Wist je dat ananas heel goed is om te eten na het sporten? Het bevat vele mineralen die helpen bij het opbouwen en herstellen van lichaamsweefsel. Daarna is het een bron van vitamine C, wat ook helpt bij spierherstel. Ook is genoeg water drinken tijdens het sporten belangrijk voor je spieren. Want wanneer je bij zeer fysieke inspanning niet genoeg vocht binnenkrijgt, kan het glycogeen in je spieren uitgeput raken.

Meer weten over sporten en gezondheid? Hou ons blog in de gaten! En volg ons op Facebook en Instagram om op de hoogte gehouden te worden van nieuwe posts, maar ook nieuwtjes en acties!

 

 


Terug naar alle artikelen