Steken in je zij tijdens het sporten: waar komt dat vandaan?

Iedereen krijgt het wel eens: ben je net lekker aan het trainen, krijg je ineens een pijnlijke, zeurende steek in je zij. Vooral beoefenaars van cardio training zoals hardlopen en fietsen krijgen hiermee te maken. Het is vervelend, haalt je uit je concentratie en vaak moet je even stoppen zodat het weggaat. Wat is de oorzaak van zo’n vervelende steek en vooral: wat doe je er aan?

30-08-2019, geschreven door Lotte

Hoe steken in je zij ontstaan tijdens het sporten

Er zijn verschillende theorieën over de oorzaak van deze vervelende steken. De ware oorzaak is namelijk nog onbekend. Een van deze theorieën is dat je middenrif, een spier die onder je longen langs loopt, niet genoeg zuurstof krijgt. Vooral tijdens het rennen gaat er veel zuurstof naar bijvoorbeeld je bovenbeenspieren en minder naar de hersenen en het middenrif – simpelweg omdat je die niet zo hard nodig hebt tijdens het hardlopen.

Maar wanneer je middenrif minder zuurstof ontvangt, kan er een zuurstoftekort ontstaan. Dit kan pijn doen; dit is de steek die je in je zij voelt. Verder wordt er ook gedacht dat eten ook iets te maken heeft met deze steken. Wanneer je vlak voordat je gaat trainen nog een grote maaltijd eet, wordt je maag zwaarder in gewicht. Als je dan gaat rennen, gaat deze schokkend op en neer en komt daarbij tegen je middenrif aan. Dit wordt ook als mogelijke oorzaak voor de pijn gezien.

Verder werd vroeger altijd gedacht dat de milt de oorzaak was van steken in je zij. Er werd gedacht dat het orgaan moeite kreeg met het verdelen van het bloed door het lichaam door de inspanning, maar dit bleek uit onderzoek een fabel te zijn. De milt heeft dus niks te maken met de pijnlijke steken die je kunt kregen tijdens het sporten. Maar wat het écht veroorzaakt, weten we dus niet.

Wat je tegen steken in je zij tijdens het sporten kunt doen

Ondanks dat de oorzaak van deze pijn niet helemaal duidelijk is, zijn er toch een aantal dingen die kunnen helpen om ze te voorkomen of te verhelpen. Zoals we net al zeiden: het is niet bekend waardoor de pijn ontstaat. Maar met onderstaande tips kun je je workout zo comfortabel mogelijk maken en de kans op pijn verkleinen.

Tip 1: Eet ruim van te voren en niet te veel

Het is bekend dat steken vaker voorkomen als je net zwaar hebt gegeten. Daarom is het verstandig om niet teveel en te zwaar te eten vlak voordat je gaat sporten. Probeer te plannen dat je je laatste grote maaltijd minimaal 2 uur voordat je gaat sporten eet. Zo heeft je lichaam tijd om het eten een beetje te verteren, waardoor je minder snel last krijgt van steken.

Tip 2: Let op je ademhaling

Verder is het ook van belang om je ademhaling onder controle te houden tijdens het sporten. Hierdoor zorg je dat je spieren alle zuurstof binnenkrijgen die ze nodig hebben. Een goede manier om dit te doen is door rustig te beginnen met je workout en vooral in het begin te ademen door je buik.

Tip 3: Stretch je core

Mocht je ondanks deze voorbereidingen tijdens het sporten alsnog pijnlijke steken in je zij krijgen, probeer jezelf dan lang te maken door je goed uit te rekken. Belangrijk is daarbij dat je goed diep door blijft ademen zodat al je spieren genoeg zuurstof krijgen. Het helpt ook om iets rustiger aan te doen. Tijdelijk je pas vertragen kan dus helpen.

Een goede rechte rug houden kan ook helpen tegen de pijn. Wanneer je een holle rug hebt, zit het middenrif in een onnatuurlijke houding en komt er onnodig veel spanning op te staan. Houdt je rug dus goed recht om dit te voorkomen.

Laat je vooral niet tegenhouden door een pijnlijke zijsteek. Hoewel het vervelend is, is het heel onschuldig en het betekent niet meteen dat je moet stoppen met je workout. Neem een stapje terug, kom even op adem en je kunt je training weer oppakken. Zet een lekker muziekje op en gaan! 

 

 

 


Terug naar alle artikelen