Sporten tijdens je vakantie: hoe doe je dat?  

Het is éindelijk zo ver! Die langverwachte vakantie staat voor de deur en je bent de laatste maanden zó die hard bezig geweest met sporten om nu eindelijk, als een trotse pauw, in die bikini of zwembroek op tropische stranden te kunnen paraderen. Een zomervakantie betekent voor de meesten: heerlijk de hele dag bakken in de zon, genieten van een hapje en een drankje en vooral véél ontspanning. Maar hoe kunnen we er nu voor zorgen dat je tijdens je vakantie toch je geboekte resultaten vasthoudt en niet het gevoel hebt dat je weer van nul af aan moet beginnen wanneer je thuiskomt?

2-8-2019, dit blog is geschreven door Shelley 

"Er is geen sportschool aanwezig bij ons vakantieverblijf, dus ja.. dan maar even twee weekjes niet." Deze uitspraak zullen velen onder ons herkennen. Wanneer er geen sportschool in de buurt is neigen we al snel naar de makkelijke weg, wat inhoudt: we gaan niet! Maar.. gelukkig zijn er genoeg andere dingen waarmee jij je workoutrondje in de sportschool prima kunt vervangen! Wij hebben een aantal goede tips op een rij gezet waarmee jij gewoon je conditie en kracht behoudt voor als je weer terugkomt.

Koop een dagkaart bij de lokale sportschool

Allereerst beginnen we met de meest voor de hand liggende tip: onderzoek voordat je weggaat of bij aankomst of er een sportschool in de buurt van jouw accommodatie is. Zoek online via jouw favoriete zoekmachine, via het vakantieverblijf, op Facebook of Instagram, neem contact op met de reisorganisatie of vraag het bij de receptie. Op de meeste vakantiebestemmingen is er wel een sportschool te vinden die niet al te ver uit de buurt ligt. Leiden bovenstaande opties tot niets? Stap dan eens op een local af en vraag om tips! Zo kom je misschien nog achter andere leuke sportactiviteiten en wie weet doe je hier meteen nog leuke contacten mee op.

Traplopen

Op ieder vakantieverblijf zullen er ongetwijfeld ergens trappen te vinden zijn. En als dit niet zo is, dan is dit zeker in de buurt zo! Traplopen is een ontzettend goede conditieworkout waarmee je relatief veel calorieën in een korte tijd kunt verbanden. Daarnaast is deze beweging perfect voor je beenspieren en kuiten en deze gebruiken we op onze luie vakantie natuurlijk het liefst zo min mogelijk.

Vroege wandeling of run op het strand of in het park

Ga er lekker vroeg op uit en maak lekker een vroege strandwandeling voordat de zon de hitte begint op te voeren. Ga dan niet voor de gemakkelijkste optie, maar loop juist door het zachte zand. Hiermee zul je al snel merken dat het meer moeite kost en je hart zijn tempo een paar slagen opvoert: je verbrandt op deze manier gegarandeerd meer calorieën. Of zorg voor een fijne parkworkout waarvoor je niets meer nodig hebt dan jezelf en je flesjes water. Train vroeg, dan heb je hele dag nog voor je, heb je meer energie én heb je je workout al gehad. Win-win-win!

Aquajoggen

Heerlijk in je zwemband hangen of op je luchtbedje liggen? Maak hier juist een workout van! In het zwembad of de zee kun je prima iedere dag een aantal baantjes trekken. Met een uurtje baantjes trekken maak je ongeveer 40 baantjes, wat al snel een aantal kilometer betekent. Ook kun je kiezen voor aquajogging: meet het water ongeveer tot je borst en maak vervolgens een sprint van ongeveer 30 à 40 seconden. Dit herhaal je ongeveer 10 keer en je zult zien dat dit een ontzettend fijne workout is waarbij je allerlei verschillende spiergroepen gebruikt.

Maak gebruik van apps voor krachtoefeningen

Zonder sportschool is het natuurlijk wat lastiger om krachtoefeningen uit te voeren. Gewichten nemen we niet snel mee in onze koffer en het spreekt ook niet voor zich dat de buurman er toevallig wél een paar heeft meegenomen. Maar bedenk je eens het volgende: op de meeste tropische bestemmingen waar we heenreizen, kun je het kraanwater niet drinken.

Je zult je water dus in flessen moeten kopen. De houvast is niet hetzelfde, maar het is een makkelijke tijdelijke manier om met gewichten aan de gang te kunnen gaan. Koop kleine flesjes van 50cl, maar ook van een liter of zelfs nog zwaarder. Zo kun je afwisselen. Als je ermee terugloopt is dat al een goede core workout op zich. Maar eenmaal aangekomen op je accommodatie kun je er ook oefeningen mee doen.

Hiervoor kun je heel makkelijk gebruik maken van verschillende apps. Voorbeelden hiervan zijn: VGFIT, Abs Workout by 7m, Dagelijkse Trainingen en Virtualgym Fitness. Zo zijn er nog veel meer gratis apps. Wist je al dat er een Fitness4Me app is waar allerlei oefeningen in staan, voor zowel dames als heren? Deze app is onmisbaar op jouw vakantie!

Lichtgewicht en klein: een elastiek

Voor jouw workout in de sportschool maak je meestal gebruik van apparaten, gewichten en stangen. Als alternatief hiervoor hebben we de ultieme tip: neem een elastieken band mee. Dit neemt weinig tot geen ruimte in beslag in je koffer. En het weegt ook nog eens bijna niets. Super handig, toch? En om je een extra duwtje in de rug te geven hebben we hier een aantal mooie full body elastiek workout oefeningen!

Ben jij de enige die op vakantie wil sporten? Zoek een leuke sportgroep!

Ben je op vakantie met een groepje en ben je de enige die nog graag een workout inplant? Wees gerust. Je hoeft jezelf niet iedere keer over te halen en te motiveren om te gaan. Er zijn nog veel meer mensen die op vakantie liever niet alleen gaan sporten en het daarom al snel laten varen. Laat dit niet gebeuren! Zoek bij je vakantiebestemming naar een leuke sport community.

Via Facebook kun je gemakkelijk je vakantiebestemming intoetsen en zoeken naar groepen waarmee je kunt gaan trainen. Als je mocht je dit niet kunnen vinden, kun je altijd bij de receptie of het reisbureau vragen wat de opties zijn. Ook kun je zelf initiatief nemen, de Facebook-pagina van jouw vakantiebestemming opzoeken en zelf een oproep plaatsen. Wedden dat jij niet alleen hoeft te sporten op vakantie?

Hou op met excuses te maken! 

We kunnen sporten op vakantie gemakkelijk uit de weg gaan met redenen als ‘er is geen sportschool’, ‘het is te warm’, ‘ik ben op vakantie’ of ’ik heb geen zin om alleen te gaan’. Maar met bovenstaande tips kun jij gewoon doortrainen op vakantie en heb jij al die tijd vóór je vakantie niet voor niets zo hard gewerkt en hoef je thuis de draad niet weer op te pakken! 

Wil jij meer sporttips? Hou dan dit blog in de gaten! We publiceren wekelijks nieuwe artikelen met handige workouts, voedingsweetjes en tips die je helpen gezonder en sterker te worden!


Terug naar alle artikelen