Sporten tijdens de zwangerschap 2

Sporten tijdens de zwangerschap: hoe zit dat? 

Je kunt je geluk niet op, je bent zwanger! Er groeit een klein wondertje in je die in 9 maanden zal worden klaargestoomd voor de grote, boze wereld. Vanaf het moment dat de zwangerschap wordt geconstateerd tot en met de bevalling verandert er veel aan jouw lichaam. Gezond eten voor jou en je kleintje is belangrijk, maar sporten tijdens de zwangerschap is ook een absolute aanrader! In dit artikel lees je waarom sporten tijdens de zwangerschap zo goed voor je is. Ook hebben we nog een aantal do’s en don’ts voor je klaar!

07-11-2019, geschreven door Shelley

Beweging: goed voor jou en je kleintje

Gemiddeld drie keer per week sporten als zwangere vrouw klinkt erg intensief. Maar het ontzettend leuke feit dat uit onderzoek bewezen is, is dat je gemiddeld minder uren doorbrengt in de verloskamer dan wanneer je niet sport. Dat klinkt aantrekkelijk, nietwaar?

Sporten tijdens de zwangerschap wordt tegenwoordig juist aangeraden, terwijl veel mensen denken dat er dan te veel van je lichaam wordt gevraagd. Want je draagt al een kindje bij je, je hebt je rust nodig. Het klopt helemaal dat je rust nodig hebt, maar het is júíst ontzettend goed voor je eigen lichaam en de gezondheid van de baby om wél genoeg te blijven bewegen. Het bevordert een betere nachtrust, zwangerschapskwalen ga je hier absoluut mee uit de weg en je krijgt een gezonde gewichtstoename.

Niet alleen voor jou, maar ook voor je baby heeft bewegen vele voordelen. Het is namelijk zo dat wanneer je voldoende beweegt, de doorbloeding naar de placenta verbetert. Een goede doorbloeding is belangrijk voor het optimaal kunnen laten functioneren van de placenta tot aan het einde van de zwangerschap. Nog een tweede feit is dat wanneer je blijft bewegen, dit bevorderlijk is voor de ontwikkeling van de hersenen van je baby. Dus kom van die luie stoel en zorg ervoor dat we een nieuwe kleine Einstein op de wereld kunnen verwelkomen!

Waarop moet je letten tijdens het sporten als je zwanger bent?

Wanneer je zwanger bent en wilt blijven sporten, zijn er een aantal dingen die belangrijk zijn om te onthouden. Deze tips zorgen ervoor dat jij en je baby geen enkel gevaar lopen:

  • zorg ervoor dat je lichaamstemperatuur niet te veel oploopt
  • train niet voor de volle 100%, maar ga voor iets minder; 70% is voldoende om in vorm te blijven - het is niet de bedoeling dat je jezelf uitput
  • water, water, water: blijf water drinken!
  • luister goed naar je lichaam, blijf niet doorgaan als je last van iets krijgt maar stop direct als iets niet goed voelt
  • sport liever niet langer dan een uur

Do’s voor sporten tijdens de zwangerschap

Wanneer je lekker aan de slag gaat, in welk stadium je ook zit, zijn dit de absolute aanraders: 

  • kies een sport die speciaal voor zwangere vrouwen is, zoals zwangerschapsyoga en zwangerschapszwemmen - in het water voel je minder gewicht en je workout zal dus gemakkelijker uit te voeren zijn en minder druk zetten op je lichaam
  • train vooral je core (voor zolang als dat dat lukt), bekken en benen, deze heb je het hardst nodig de komende maanden
  • stop als je duizelig of misselijk bent of als je het gevoel hebt dat je een hele harde buik hebt en luister goed naar je lichaam
  • doe lekkere comfortabele kleding aan
  • eet voor je workout voldoende en het liefst koolhydraatrijk zodat je genoeg energie hebt en om een bloedsuikerdipje te voorkomen
  • train, zeker wanneer je zwangerschap verder vordert, alleen de schuine buikspieren

Sport don´ts voor zwangere dames

Natuurlijk zijn er ook nog dingen die je absoluut niet moet doen tijdens een workout-sessie:

  • belast niet te veel één been, dit kan schadelijk zijn voor de bekken
  • houd de romp zoveel mogelijk stil, maak hier niet te grote bewegingen mee
  • vanaf het derde trimester wordt het afgeraden om nog oefeningen te doen waarbij je op je rug ligt, want de foetus is dan zo ver ontwikkelt, dat deze op de slagader drukt die naar de placenta loopt waardoor je duizelig kan worden en er minder zuurstof naar de baby vervoerd kan worden
  • in verband met het vergroten van de diastase mag je absoluut geen sit-ups doen, alleen de schuine buikspieren mogen worden getraind: wanneer je de rechte buikspieren te ver in je zwangerschap blijft trainen, loop je kans op beschadigingen, welke alleen met een operatie te verhelpen zijn
  • ga niet door wanneer je pijntjes en ongemakken ervaart, stop direct!

Sporten tijdens de zwangerschap is een absolute GO! Maar luister goed naar jezelf. De sportschool is niet meer bedoeld om resultaten te behalen, maar voor het behouden van een goede lichamelijke gezondheid. Sport daarom niet op vol tempo maar doe het simpelweg iets rustiger aan. Jij en jouw kleine wondertje zullen beiden enorm blij zijn wanneer je deze tips opvolgt.

Zoals hierboven staat, is het extra belangrijk om genoeg vocht binnen te krijgen. Dit kun je lekker maken door zelf vitaminewater te maken. Meer weten? Lees dan eens ons artikel Zelf vitaminewater maken: 5 makkelijke recepten!

 

Sporten tijdens de zwangerschap Pinterest


Terug naar alle artikelen