SLAAP JEZELF GEZOND, SLANK EN FIT!

Voldoende slaap heeft een positief effect op de mate van beweging die we gedurende de dag hebben, maar het werkt ook andersom! Voldoende beweging zorgt er namelijk ook voor dat we beter slapen. Wat betekent ‘voldoende’ slaap voor jou en het behalen van je doelen? Heb jij ook last van vermoeidheid tijdens het sporten? Of maakt het voor jou niet uit als je maar vijf uur slaap hebt gehad? Het wordt niet aangeraden om net voordat je naar bed gaat nog intensief te sporten omdat dit juist een energie boost geeft. Slaap is de meest onderschatte factor voor een goede gezondheid. Slaap je goed? Dan zit je veel beter in je vel. Je hersenen en je lichaam functioneren minder efficiënt door een slaaptekort. Oftewel goed slapen is van levensbelang! Wil je meer weten over slaap en het effect op je gezondheid? Lees hier alle belangrijke informatie over slapen! 

WAAROM SLAPEN WE?

Het aantal uren slaap dat iemand nodig heeft is per persoon verschillend. Zo hebben volwassenen gemiddeld zeven à acht uur slaap nodig en pubers gemiddeld tien uur. Slapen is goed voor je geheugen en focus. Tijdens je slaap leg je ervaringen en prikkels vast in je diepere hersenlagen. Verder ontdoet je brein zichzelf tijdens je nachtrust van afvalstoffen die opgebouwd worden gedurende de dag. De invloed van een korte nachtrust op je sportprestaties is moeilijk te meten. Wel is aangetoond dat vooral je concentratie erg afneemt bij te weinig slaap, je hersenen zijn de volgende dag dan overprikkeld. De gevolgen hiervan zijn vooral dat je minder uithoudingsvermogen hebt waardoor blessures op de loer liggen. 

Voor fanatieke sporters is het daarnaast belangrijk om zich te realiseren dat een slaaptekort ook invloed heeft op de vetopslag. Deelnemers aan een onderzoek van de Universiteit van Chicago verbrandden 55% minder vetmassa als ze maar 5.5 uur sliepen ten opzichte van mensen met een gezond slaapritme. Dit wordt ook bevestigd door een vergelijkbaar onderzoek waarbij elk extra uur slaap bleek te leiden tot een extra vetverlies van 0,7kg. Kortom, je slaapt je slank! 

SLAAP EN VOEDING 

Een verminderde slaapkwaliteit heeft ook invloed op voedingskeuzes. Onderzoek laat zien dat proefpersonen die minder goed slapen over het algemeen ongezonder eten. Daarnaast valt op dat mensen met een slaaptekort meer eten dan ze nodig hebben. Uit recent onderzoek is gebleken dat mensen die maar rond de 4 uur per nacht slapen overdag een voorkeur blijken te hebben voor meer vetrijke voedingsproducten. Opvallend is dat een slaaptekort vooral leidt tot grotere porties bij het avondeten en meer avondsnacks. Heb je een keer niet zo goed geslapen? Hou dan de portiegrootte van je avondmaal in de gaten!
 

EEN POWER NAPJE TO THE RESCUE?

Slaap is zeer essentieel voor je sportprestaties! Slaapverlies lijdt tot een verminderde concentratie, te langzame afgifte van adrenaline en het verzwakt je immuunsysteem. Een Power Nap kan eigenlijk gezien worden als een kort middagdutje. Het dutje kan variëren van 5 minuten tot een half uur, met als doel de energie weer op te laden! Tegenwoordig is het een populair fenomeen geworden en zijn er zelfs bedrijven waar speciale ruimtes hiervoor zijn ingericht. Een Power Nap geeft je immuunsysteem weer een boost en herstelt de gelijkmatige afgifte van adrenaline. Een teveel aan adrenaline kan namelijk over het algemeen zorgen voor angst, spanning of nervositeit.

Een goede nachtrust is essentieel voor je immuunsysteem. Uit onderzoek is gebleken dat volwassenen die gemiddeld minder dan 7 uur slapen drie keer zo veel kans hebben op het ontwikkelen van een verkoudheid. Heb je last van vermoeidheid tijdens het sporten? Of maakt het voor jou niet uit als je maar vijf uur slaap hebt gehad in plaats van de voor volwassenen aanbevolen acht uur slaap? Één dagje slecht slapen kan heus geen kwaad. Probeer jezelf te motiveren om toch je dagelijkse bezigheden voort te zetten, waaronder het sporten. Je dag toch doorbrengen zoals je gepland had, zorgt dat je in het ritme blijft – wat weer erg belangrijk is voor je dagelijkse balans.


Terug naar alle artikelen