MEDITEREND BOUWEN AAN MENTALE IMMUNITEIT

Adem diep in door je neus en adem rustig uit door je mond. Word je bewust van je voeten op de grond. Voel je het al? ‘Even helemaal in het nu staan.’ Er komen steeds meer wetenschappelijke bewijzen voor de effecten van meditatie, het is bijvoorbeeld goed voor je weerstand! Maar wat heb je er verder aan en moet het een vast onderdeel worden in de werkdag? Aan de hand van de leerzame video’s van Breinprofessor Erik Scherder zullen we in dit artikel belichten waarom het van belang is dat je je hersenen soms even ‘rust’ moet geven en niet cognitief moet belasten, waardoor het ‘Default Mode Network’ actief wordt! Volgens Scherder speelt de activiteit in dit netwerk een sleutelrol bij het ontstaan van creatieve nieuwe ideeën en kan het helpen om even een moment van rust en ontspanning te vinden.
 
De coronacrisis leidt bij velen tot verdriet, angst, boosheid, irritatie misschien ook. De toekomst is voor veel mensen nog altijd onzeker. Meditatie kan helpen om met wat meer rust en evenwicht naar die emoties te kijken en je niet te laten meeslepen. Het is natuurlijk niet een wondermiddel dat alles oplost. Maar het kan wel meer helderheid, rust en kalmte bieden om met de uitdagingen die op je bordje komen om te gaan. Aangezien we continu ‘aan’ moeten staan is het goed om doelbewust jezelf even uit te schakelen. Even de tijd nemen om alles wat er op een dag gebeurt te verwerken. Hierdoor ben je minder snel opgebrand en uitgeput. Meditatie kan je helpen om spanning en stress beter te reguleren. Je leert de signalen beter herkennen en leert tools om er mee om te gaan. Zo kan je je dag goed beginnen! In principe is meditatie een mentale conditietraining, je moet er mee oefenen.
 

WAT DOET HET ‘DEFAULT MODE NETWORK’? 

Er zijn veel studies naar de effecten van meditatie bij bijvoorbeeld depressiviteit, stress en angst. Je ziet de effecten bij activatie van het ‘default mode netwerk’. Dit is het netwerk dat actief wordt in je hersenen als je tot rust komt en cognitief onbelast bent. Dit netwerk leidt tot creativiteit en een verhoogd probleemoplossend vermogen. Stel je eens voor: je zit de hele dag te tobben over iets, maar hoe goed je ook je best doet, je komt maar niet tot een oplossing. ‘s Avonds loop je echter nog een ommetje om de hond uit te laten en plotseling schiet de oplossing je te binnen! Volgens Scherder is dit typisch een voorbeeld waarbij het ‘default mode netwerk’ actief is, doordat je niet cognitief bezig bent. In de digitale wereld krijgt de mens steeds minder ruimte om het ‘default mode netwerk’ te activeren. Waar we ons ook bevinden, velen van ons worden continue afgeleid door berichten en prikkels die ons via digitale media bereiken; zelfs op de fiets. Meditatie kost weinig tijd, is eenvoudig en levert direct resultaat op!

 

DE GUNSTIGE LICHAMELIJKE EFFECTEN VAN MEDITATIE

Als je aan het werk bent gaat het ‘default mode netwerk’ uit. Scherder legt uit dat er allerlei netwerken actief zijn die ervoor zorgen dat je je focus en aandacht besteedt aan het uitvoeren van je werk. De kans dat je nu tot een goed idee komt, is heel klein omdat je cognitief belast bent. Het ‘default mode netwerk’ is tijdens deze cognitieve inspanning minder actief. Meditatie kan een goede uitkomst zijn om het ‘default mode netwerk’ te activeren en helpt het lichaam te ontspannen. Er zijn vele onderzoeken gedaan waaruit blijkt dat mediteren inderdaad allerlei gunstige lichamelijke effecten heeft. Zo is bijvoorbeeld uit het onderzoek van neurowetenschapper Richard Davidson van de Universiteit van Wisconsin gebleken dat de linkerhersenhelft actiever is bij mediterenden. De activiteit in dit hersengebied  wijst op een positieve levensinstelling en positieve gevoelens. Zo zijn mensen met een actieve linkerhersenhelft enthousiaster, hebben ze meer interesses en zien sneller de zonnige kant van de zaak. Opvallend was dat de mensen bij wie de toename in activiteit van de linkerhersenhelft het grootst was, de meeste antistoffen produceerden. Dit onderzoek geeft inzicht in de manier waarop meditatie het immuunsysteem versterkt én gevoelens van geluk teweegbrengt.

Begin met tien minuten per dag en bouw de meditatietijd langzaam iets op. Veel mensen doen het twee keer per dag een half uurtje, een keer voor het ontbijt en een keer voor het avondeten. Beschouw meditatie als een vaardigheid die je kunt oefenen. Al na tien keer mediteren zult je merken dat je concentratie is verbeterd!


Terug naar alle artikelen