IS BEWERKT VOEDSEL ONGEZOND?

 

Wie meer bewerkte voeding eet heeft vaker overgewicht, dit weten we uit onderzoek dat bijhoudt wat mensen zoal eten. Niet te veel bewerkt voedsel eten is een standaard voedingsadvies. Toch is een verband tussen bewerkt voedsel en overgewicht nog niet aangetoond. Bewerkte voeding bevat vaak veel vet en suiker, en dus veel calorieën. En dus word je er makkelijker dik van. Klinkt logisch. Maar is dat de echte verklaring? Wat zijn bewerkte voedingsmiddelen eigenlijk en waardoor komt het dat juist deze producten zo’n duidelijke invloed hebben op ons gewicht? Wij zochten het voor jullie uit! 
 

Wat zijn bewerkte voedingsmiddelen?

Bewerkte voedingsmiddelen zijn producten die veel suiker, vet en zout bevatten. Daarentegen bevatten ze vaak maar heel weinig vitamines, mineralen en vezels. Denk bij bewerkte voeding aan producten zoals frisdrank, pizza, koek, gebak, snacks en kant- en klare maaltijden. Uit onderzoek blijkt dat 70% van onze calorie-inname tegenwoordig afkomstig is uit sterk bewerkte voedingsmiddelen zoals snacks, (fris)dranken en fastfood. Slechts 30% van onze dagelijkse calorieën zijn afkomstig van onbewerkte voedingsmiddelen zoals groenten, fruit, volkoren graanproducten, noten, zaden, pitten en eieren.

Het verminderen van sterk bewerkte voedingsmiddelen is een effectieve manier om onze dagelijkse voeding gezonder te maken. Dit komt mede doordat de hoeveelheid vitaminen, mineralen, vezels en eiwitten afnemen in deze voedingsmiddelen. Het Voedingscentrum waarschuwt voor het grote aanbod aan sterk bewerkte voedingsmiddelen die verslavend en lekker zijn, maar lege calorieën leveren doordat ze rijk zijn aan toegevoegde suikers, zout, verzadigde vetten.
 

Bewerkte voeding en het gewicht

Amerikaanse onderzoekers ontwierpen een studie waarin twintig proefpersonen eerst twee weken maaltijden met geen bewerkt voedsel aten gevolgd door twee weken bewerkt eten. Ze aten spontaan meer van het bewerkte eten (500 kcal meer per dag) waardoor ze bijna een kilo aankwamen en ze verloren ruim een kilo gewicht tijdens de periode van onbewerkt voedsel. De verklaring voor de

spontane overconsumptie op bewerkt voedsel is niet helemaal duidelijk, maar er waren duidelijk effecten op hormonen die honger en verzadiging reguleren. De voedingsmiddelenindustrie is niet blij met alle geconstateerde nadelen van bewerkt voedsel, maar de Wereldgezondheidsorganisatie heeft landen opgeroepen om de consumptie van bewerkt voedsel te ontmoedigen.

In een groeiend aantal onderzoeken werd vastgesteld dat een hoge inname van bewerkt voedsel samenhangt met een verhoogd risico op type 2 diabetes, hart- en vaatziekten, kanker en een afname in de levensverwachting. En hoewel we nog lang niet alles weten over de effecten van bewerkt voedsel, lijkt het verstandig om het terugdringen van de consumptie ervan onderdeel te maken van het landelijke voedingsbeleid.

 

Het verminderen van sterk bewerkte voedingsmiddelen is een effectieve manier om onze dagelijkse voeding gezonder te maken. Het voedingscentrum geeft aan dat bewerkt voedsel gemaksvoeding is, waar we makkelijk te veel van eten. Helemaal vermijden is vaak niet altijd haalbaar, maar te veel is schadelijk voor onze gezondheid. Probeer dus zo veel mogelijk te kiezen voor onbewerkte voedingsmiddelen. Kook met verse ingrediënten, zonder pakjes, zakjes en het liefst zo min mogelijk kant-en-klare maaltijden. Toekomstig onderzoek moet meer duidelijkheid geven. Het is zeker iets interessants om in de gaten te houden!


Terug naar alle artikelen