Hoe lang duurt het voordat je de eerste sportresultaten ziet?

De meeste mensen schrijven zich in bij de sportschool met een bepaald doel voor ogen. Zo willen sommigen afvallen, terwijl anderen graag meer spieren willen opbouwen. Het liefst zouden we vandaag al van onze love handles af zijn en hebben we morgen al een maatje minder. Maar zo werkt het helaas niet. Hoe lang duurt het eigenlijk voordat je resultaat begint te zien van al jouw harde werken in de sportschool?

19-07-2019, dit blog is geschreven door Loubna

Hoe snel je resultaat ziet verschilt per persoon en heeft te maken met verschillende factoren. Dit hangt bijvoorbeeld af van het doel dat je jezelf hebt gesteld en wat jouw fysieke conditie op dat moment is. De eerste factor voor het zien van resultaat is het doel dat je voor ogen hebt.

Je wilt altijd ergens naartoe werken, dus om vast te stellen welk doel je daarbij hebt helpt je om gefocust aan de slag te gaan. Doelen zoals afvallen, conditie en spieropbouw verschillen van proces en hebben daarom ook een iets langere of kortere periode nodig om bereikt te worden.

Vet verliezen

Wil je graag afvallen? (En met afvallen bedoelen we vet verliezen en niet gewicht.) Dan speelt voeding een cruciale rol. Aan de hand van een voedingsschema kun je ongeveer zien hoeveel calorieën je binnenkrijgt. Maar let niet alleen op calorieën, het belangrijkste is om met zo min mogelijk voedsel zo veel mogelijk voedingsstoffen binnen te krijgen. Ga dus voor de zogenaamde ‘superfoods’, dit zijn voedingsmiddelen die bomvol goede vitaminen en mineralen zitten. Deze hoeven helemaal niet duur te zijn. Heb je moeite met gezond eten? Hier vind je tien tips om gezonder te eten!

Spieren opbouwen

Het opbouwen van spiermassa vraagt om veel energie. Op het moment dat je lichaam spieren opbouwt, zal het meer vet gaan verbranden, wat fijn helpt bij het vorige punt. Ook hier is het belangrijk om tussendoor je lichaam te laten rusten en herstellen. Hier heeft je lichaam ongeveer 2 à 3 dagen voor nodig. Er is een maximale spieropbouw per jaar, maar ook deze hangt weer af van vele factoren, zoals genetische aanleg, leeftijd, hoe lang je al traint en hoe intensief je dat nu doet.

Kort gezegd kun je als beginner maximaal zo’n 0,9-0,11 kilo per maand aan spierweefsel opbouwen. Voor de meer ervaren sporter is dat tussen de 0,5 en 0,9 kilo. Let wel op dat dit maximale hoeveelheden zijn. Een klein deel hiervan is al een hele prestatie! Schrik ook niet als je op de weegschaal staat en ineens de pijl een stuk verder doorschiet: spieren wegen meer dan vet. En in het begin is er ook een kans dat je lichaam tijdelijk meer vet gaat vasthouden.

Conditie verbeteren

Voor het verbeteren van je conditie wordt aangeraden om minimaal twee keer in de week conditietraining te doen. Rust en herstel zijn daarbij erg belangrijk. Daarvoor kun je het beste een afwisselend workoutschema aanhouden. Zo kun je een dag na intensief te hebben gerend juist een stuk gaan wandelen. Bijvoorbeeld in het park, waar je trouwens ook een hele fijne buitenworkout kunt doen. Zo houd je het afwisselend, maar ben je nog wel actief bezig!

Dus hoe lang duurt het voordat je resultaat van trainen ziet?

Voor al deze doelen is het van belang om minimaal 2 keer in de week te sporten om sneller resultaat te kunnen merken. Sportresultaten zijn over het algemeen zichtbaar na zo’n 2 maanden. Mocht je veel vet te verbanden hebben, zal het waarschijnlijk wat langer duren. In ieder geval zul jij je in die tijd wél al fitter en sterker voelen.

Houd er rekening mee dat elk lichaam anders is. De één heeft meer tijd en energie nodig dan de ander. Ook de beginsituatie en het type workout spelen een grote rol. Dit heeft natuurlijk allemaal invloed op de resultaten en hoe snel deze zichtbaar zijn. En vergeet niet: de sportschool voor het eerst binnenstappen om te trainen, is ook een resultaat! Inschrijven dus! 

 


Terug naar alle artikelen