Hoe kun je vetverbranding stimuleren?

Vetverbranding is een veelbesproken onderwerp, zeker onder ons fitnessfanaten. Er is veel over onderzocht, maar helaas is het voor de meeste mensen niet zo gemakkelijk als het in theorie misschien klinkt. Hoe werk dat precies? En nog beter: hoe doe je het op gemakkelijke en vooral gezonde manier?

9-8-2019, geschreven door Lotte

Zoals bij veel aspecten van trainen zijn oefeningen én dieet cruciaal. En een goede balans is daarbij onmisbaar. Water drinken is ook belangrijk, hoewel het geen ontzettend grote invloed op de vetverbranding heeft. Het helpt echter wel bij het afvoeren van afvalstoffen en ondersteunt het dus het goed functioneren van je lichaam. Als je altijd frisdranken en sappen drinkt die vol zitten met suikers, zul je door over te stappen naar water wel snel resultaat boeken! Wat ons bij het volgende brengt: je dieet.

De invloed van je dieet op vetverbranding

Als het gaat om gezondheid en fitheid, is voeding dé nummer 1 om naar te kijken. Wat je in je lichaam stopt heeft namelijk direct invloed op hoe het aanvoelt en eruitziet. Zo ook op de hoeveelheid vetweefsel in je lichaam. Een goede tip is om de hoeveelheid koolhydraten die je inneemt af te wisselen. Op dagen dat je actief bezig bent of gaat sporten kun je wat meer koolhydraten eten. Op dagen waarop je minder actief bent leg je die inname iets lager.

Op die manier raakt je lichaam niet gewend aan een bepaalde hoeveelheid koolhydraten of calorieën per dag. Wanneer je heel lang weinig calorieën inneemt, zal je in het begin waarschijnlijk snel afvallen. Maar na een tijdje went je lichaam aan deze lage hoeveelheid energie en leert het om goed te functioneren op minder energie.

Als deze verminderde calorie-inname komt door een (tijdelijk) ‘dieet’, zal je lichaam al snel alle extra calorieën opslaan als je stopt met het dieet. Daardoor kom je dus weer alle kilo’s vetweefsel aan die je net kwijt was. Een tijdelijk dieet is dus nooit een goede oplossing. Structurele veranderingen aan jouw huidige dieet is wat je nodig hebt.

Wissel calorie- en koolhydraatinname dan ook af: eet veel koolhydraten als je ze ook gaat gebruiken tijdens het sporten. Op andere, rustigere dagen laat je ze vervolgens even liggen. Op die manier zul je geen extra koolhydraten opslaan als vet.

Oefeningen doen voor vetverbranding

Voor het verbranden van vet is het doen van oefeningen een van de beste manieren. Het probleem is alleen dat er duizenden oefeningen zijn die je kunt doen. En het gaat niet alleen om welke oefeningen je doet, maar ook vooral om de manier waaróp je ze doet. Dáár zit het geheim hem in. En de sleutel tot dit geheim: HIIT-training.

Wat is HIIT-training?

HIIT staat voor High Intensity Interval Training, oftewel Hoge Intensiteit Interval Training voor het geval je het graag zou willen vertalen. Het is een training met een hoge intensiteit, met daartussenin regelmatige, korte pauzes: de intervallen dus. Een voorbeeld: 30 seconden burpees, 30 seconden rust. En dit dan ongeveer 10-15 minuten lang, met telkens andere oefeningen tussen de rustperiodes door.

Deze manier van trainen helpt je in korte tijd heel veel energie te verbranden, wat je ook na je training nog blijft voelen. Door de intensieve, explosieve inspanning heeft je lichaam langere tijd nodig om te herstellen, waardoor het lang na de training nog steeds calorieën verbruikt. Ideaal voor vetverbranding, dus.

Combineer kracht en cardio

Een andere goede manier van trainen is het combineren van cardio- en krachttraining. Vaak wordt gedacht dat cardio de beste manier is om vet te verbranden, maar dit is niet zo. Tenminste, niet op zich. Door cardiotraining verbrand je namelijk wel veel calorieën, maar door te veel cardiotraining kun je weer spierweefsel verliezen. Terwijl het opbouwen van spierweefsel juist ook veel calorieën verbrandt. En je kunt van te veel cardiotraining ook juist weer aankomen! Een goede combinatie van zowel kracht- als cardiotraining is dus de beste manier om vet te verbranden.

Wil jij meer vet verbranden? Let dan op je dieet en eet minder koolhydraten wanneer je ze toch niet gaat gebruiken. En plan zo’n drie keer per week een lekkere HIIT-training in. Als jij net begint met trainen, wil je waarschijnlijk weten hoe lang het ongeveer duurt totdat je resultaten gaat zien. Lees daarvoor eens ons blog Hoe lang duurt het voordat je de eerste sportresultaten ziet?

 

 


Terug naar alle artikelen