Hoe combineer je een druk leven met sporten?

06-09-2019, geschreven door Loubna

We hebben het allemaal wel eens druk. Het gezinsleven, een baan of een studie kunnen het moeilijk maken om tijd vrij te maken om te sporten. Na een lange dag, wil je eigenlijk zo snel mogelijk eten en lekker ontspannen met een filmpje en wat lekkers. Toch is het juist wanneer je meer stress in je leven hebt heel verstandig om je routine in de sportschool strak te houden. En het is wél mogelijk!

Sport wanneer je er de meeste tijd voor hebt

Wanneer je het overdag heel druk hebt en de avond graag wilt bewaren voor sociale dingen, kun je beter ’s morgens vroeg gaan sporten. Wanneer je in de ochtend gaat sporten, heb je je workout meteen achter de rug en hoef je je daar niet meer druk om te maken. Ook heb je zo energie voor de rest van de dag.

Andersom geldt dit natuurlijk ook. Heb je het drukker in de ochtend? Zorg er dan voor dat je in de avond een uurtje vrij maakt om te gaan sporten. Een truc die je hierbij zal helpen, is om je sporttas mee te nemen naar je werk. Zo kun je als je klaar bent meteen door naar de sportschool. Ideaal voor als jij liever ’s avonds sport.

Ga samen sporten

Het sporten is een stuk gezelliger wanneer je gezelschap hebt. Neem daarom een vriend(in) mee voor een workout. Samen sporten werkt motiverend én inspirerend. Motivatie is een belangrijk aspect als het gaat om sporten. Door samen te gaan sporten, kun je jouw resultaten vergelijken me die van je vriend(in), wat je kan motiveren nét dat extra stapje te doen.

En wanneer je afspreekt met iemand anders, is de kans kleiner dat je een training overslaat. Plan daarom jullie volgende afspraak in de sportschool, zo zie je elkaar en ben je tegelijkertijd gezond bezig. En jij weet zeker dat je die workout in je planning krijgt en houdt.

Plan je training in

Een goede planning is dé sleutel naar regelmatige workouts in drukke tijden. Plan vaste dagen en tijden in om te gaan sporten en zet dit in je agenda. Wanneer je planning eenmaal vaststaat, is de drempel hoog om je training te verzetten of annuleren. Hier heb je wel een beetje discipline voor nodig: hou je ook echt aan je planning!

Bij het maken van een planning is het belangrijk om prioriteiten te stellen. Zet de belangrijkste dingen op een rijtje en wees realistisch. Alleen jij weet wat voor jou belangrijk is. Elke dag sporten zal misschien niet altijd haalbaar zijn. Kijk voor jezelf eerst hoeveel dagen per week jij graag zou willen sporten. Probeer hier een balans in te vinden en maak er een gewoonte van!

Een tip voor als jij niet graag met agenda’s werkt en liever op het moment zelf beslist of een workout wel of niet in je planning past: plan een groepsles of training op ieder moment dat je maar kunt, het liefst dagelijks. Op die manier kun je het jezelf veroorloven om er hier en daar eentje over te slaan. Maar ook hier is discipline weer belangrijk: sla ze niet allemaal over!

Maak je dag zo actief mogelijk

Het klinkt misschien als een cliché, maar het werkt 100%: zorg ervoor dat jouw alledaagse bezigheden zo actief mogelijk zijn. Ga fietsen naar je werk in plaats van de tram te pakken of parkeer je auto iets verderop zodat je verplicht een stukje moet lopen. Loop dan ook altijd stevig door, hier kun je lekker een paar extra calorieën mee verbranden en tegelijkertijd aan je conditie werken.

Heb je een kantoorbaan? Vraag om een bureau dat in hoogte verstelbaar is zodat je er een stabureau van kunt maken. Boodschappen doe je lopend, zodat je terugreis meteen een gewichtstraining is. En het allerbelangrijkste: zorg ervoor dat je eten clean en on track is. Hoe goed je ook traint, zonder goede brandstoffen red je het niet. Je wilt juist voedsel eten dat je voedt en energie geeft, geen gefabriceerde troep die je langzaamaan van binnenuit afbreekt en energie slurpt. Ook drukke mensen kunnen gezond eten!

Je ziet het: het is heel goed mogelijk om met een druk leven nog steeds met regelmaat te sporten. Hiervoor heb je wel wat discipline nodig, want het is heel makkelijk om ervoor te kiezen niets te doen. Toch is sporten in een druk leven extra belangrijk. Wat je zou kunnen helpen, is om een sessie te boeken met een personal trainer.

 


Terug naar alle artikelen