Het park als je trainingsmaatje

Gezondheid is iets waar de gemiddelde mens veel waarde aan hecht. Dit ondersteunen kun je doen door allereerst gezond te eten, maar ook door te trainen. En wat is er lekkerder dan 's zomers buiten te gaan trainen? Gezonder is buiten sporten in ieder geval, zowel fysiek als mentaal. In dit blog zal ik je wat tips geven om buiten te trainen en hoe je van de omgeving gebruik kunt maken om daar een goede workout te kunnen doen.

12-07-2019, dit blog is geschreven door Souhailla

We hebben allemaal wel ergens een park in de buurt. Lopen door het park is heerlijk voor als je eens een frisse neus wil halen of om te joggen, maar als je goed oplet zul je zien dat je veel meer kunt doen. En dat je niet voor alles een sportschool nodig hebt.

Zo kun je bijvoorbeeld verschillende oefeningen uitvoeren met simpelweg alleen een bankje. Het allerleukste is dat je daar verschillende spiergroepen mee kunt trainen. Denk aan je borst, benen en buik. Misschien heb je het iemand al wel eens zien doen en wil je het ook eens uitproberen, zo’n buitentraining. Of misschien denk je: “Ja leuk, maar hoe dan?” Lees hieronder onze tips voor jouw park-workout.

Push-ups uitvoeren op een parkbankje

We beginnen met borst en armen: door op een parkbankje push-up oefeningen te doen train je zowel je biceps als je borstspieren. Plaats je handen op de zitting van de bank en plaats je voeten zo ver weg dat je in een plankpositie staat, op heupbreedte. Vervolgens druk je jezelf omhoog in een set van 3x20. Gaat je dit makkelijk af? Doe dan 4 setjes. Is het nog een beetje te zwaar voor je? Maak de sets dan 15 of misschien 10 herhalingen. Wil je het nog uitdagender maken voor jezelf, dan doe je 10 halve push-ups (zonder de armen volledig uit te strekken) en 10 hele.

Benen trainen in het park

Heb jij al genoeg biceps of wil je juist meer werken aan strakkere en sterkere beenspieren? Ook daar zijn oefeningen voor. Zo kun je bijvoorbeeld op een bankje ‘jumpen’. Dit doe je door op het bankje te springen. Doe dat been voor been, dus niet met twee benen tegelijk. Dit is meteen ook weer erg goed om conditie op te bouwen. Dubbel winst! 

Je kunt ook 1 voet op het bankje plaatsen, het andere been goed naar achteren plaatsen en lunges uitvoeren. Dit doe je 15x per been, in 3 sets. Ook hier kun je je eigen niveau bepalen. Gaan 15 herhalingen je te makkelijk af? Dan voer je het op naar 20 of misschien zelfs 25 stuks.

Misschien een leuk weetje: lunges zijn ook erg goed voor het achterwerk. Om de bilspieren te trainen kun je voor de afwisseling ook traplopen. Zoek ergens een trap(je) op en loop deze op. Sla telkens 1 of 2 treden over. Loop vervolgens de trap zo snel mogelijk weer af. Herhaal dit zo vaak als je kunt. Voer vervolgens bij elke workout het aantal herhalingen op naarmate je het vaker doet.

Park-proof buikspieroefeningen

Sterke, gezonde benen zijn belangrijk, maar een mooie, platte buik is voor velen ook een doel op zich. Ook deze spieren kun je met behulp van een bankje trainen. Je kunt de plank uitvoeren op een bankje, eigenlijk zoals we hierboven de push-ups uitlegden, maar dan hou de houding vast. Een andere optie is om crunches te doen, dat zijn praktisch halve sit-ups. Zowel de plank als crunches zijn de perfecte oefening voor een mooie, strakke buik.

Zo zijn er op het internet nog eindeloos veel oefeningen te bedenken die je in de buitenlucht kunt uitoefenen. Kijk eens goed om je heen en je zult zien dat een park veel meer is dan een park alleen. Het kan een waar speelparadijs zijn voor sportliefhebbers. Het hebben van een sportmaatje kan je stimuleren om je doelen te behalen. Dus bel je vriend(in) een keer op, ga samen naar het park voor een lekkere buitentraining en ontdek wat het park je allemaal te bieden heeft op sportgebied. En vergeet je flesje water en handdoek niet mee te nemen! 

 


Terug naar alle artikelen