Dít moet je eten na het sporten: ANANAS!

Het is vandaag Internationale Ananasdag! Dat vinden wij een mooi moment om even stil te staan bij deze heerlijke, sappige vrucht. Want niet alleen is ´ie ontzettend lekker en mag hij in geen enkele fruitsalade ontbreken, hij is ook nog eens heel gezond. Én hij helpt je na een stevige workout! Wil jij meer weten over deze tropische vrucht? Dit artikel zal ervoor zorgen dat je de ananas vaker op het menu zet.

27-06-2019 Dit blog is geschreven door Lotte

De ananas is afkomstig uit Zuid-Amerika en de naam betekent van oorsprong ‘uitmuntende vrucht’. Ze kunnen wel 30 centimeter lang en 4 kilogram zwaar worden. Het vruchtvlees van de ananas bestaat eigenlijk uit allemaal kleine ananas-besjes die aan elkaar zijn gegroeid. In 1720 werd hij in Europa voor het eerst gekweekt met behulp van een broeikas, en sindsdien is de vrucht ontzettend populair geworden door zijn tropische karakter en heerlijk zoete smaak.

Waarom is ananas gezond?

Ananassen zijn van nature rijk aan vitaminen zoals betacaroteen, waardoor je meer vitamine A kan aanmaken. Dat is goed voor de opbouw van haarvaten, de gezondheid van je cellen en voor je ogen. Verder zit de ananas ook bomvol andere vitaminen zoals vitamine E en vitamine C. Vitamine E is een antioxidant en goed voor de gezondheid: het voorkomt vroegtijdige ouderdom. Vitamine C is goed voor spierherstel en het immuunsysteem.

Verder is de ananas rijk aan meerdere mineralen zoals kalium, magnesium, fosfor, ijzer, koper, mangaan, zink en jodium. Deze mineralen zorgen onder andere voor groei, zijn goed voor het zenuwstelsel en voor de opbouw van lichaamsweefsel. Het is dus een goede vrucht om te eten na het sporten, aangezien het helpt om lichaamsweefsel op te bouwen en spieren te herstellen als je flink hebt gesport.

Wat zit er in ananas?

100 gram ananas bevat:

  • 61 kcal
  • 0,5 gram eiwitten
  • 13,5 gram koolhydraten (waarvan 12.4 gram suikers en 0 gram verzadigde vetten)

De hoeveelheid suiker in 100 gram ananas is 14% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Om 200 gram verse ananas te verbranden, kun je 11 minuten hardlopen, 13 minuten voetballen, 89 minuten TV kijken of 39 minuten stofzuigen.

Ananas eten

Je ananas is rijp en goed om te eten als je de middelste bladeren bovenop de vrucht er makkelijk uit kan trekken en hij sterk ruikt naar ananas. De makkelijkste manier om een ananas te eten is door de bovenkant eraf te snijden. Daarna kan je elk stukje van de schil zo lostrekken, waardoor je een perfecte hap ananas lostrekt van de vrucht. Een hele ananas kun je het beste buiten de koelkast bewaren. Losse stukjes of schijven moeten wel in de koelkast. 

Ananas is heel goed in zowel zoete als hartige gerechten te gebruiken. Denk bij zoet aan een tarte tartin met ananas, zomerse smoothies of een heerlijke piña colada met ananas. In de hartige keuken kun je hem grillen waardoor hij een heerlijke smaak krijgt die goed te combineren is met bijvoorbeeld pittige kip op een spies van de barbecue, in een taco met kipdijfilet en jalapeñopepers of in een Thais roerbakgerecht met komkommer, cherrytomaatjes en ui.

Kortom, volop keuze en variatie mogelijk. Niet alleen heerlijk te combineren, maar ook nog een supergezond voor je. Haal dus snel een ananas in huis en laat ons weten welk heerlijk gerecht jij met ananas gemaakt hebt! Kijk hier voor inspiratie.

Zelf ananas kweken?

Wist je dat het heel gemakkelijk is om je eigen ananasplant te kweken? Daarvoor plant je simpelweg de bovenkant die je van de vrucht hebt afsneden voordat je hem ging eten in een pot met aarde! Dat staat leuk in de woonkamer én levert je een of meerdere nieuwe ananassen op. Een ananasplant heeft niet veel nodig en hoef je alleen een beetje water te geven in de bladeren, aangezien de plant daar zijn vocht vandaan haalt. Hou er wel rekening mee dat een volgroeide ananasplan ongeveer een vierkante meter aan ruimte nodig heeft! Alleen planten dus als je genoeg ruimte hebt in de tuin of als je een heel ruim balkon hebt.

Wist je dat dieet en voeding ook een onderdeel kan zijn van onze personal training sessies? Boek je sessie bij de balie van jouw vestiging. Kijk op Faciliteiten voor meer van onze diensten.

 

 


Terug naar alle artikelen