Dít is het effect van muziek op je workout 

 

Muziek heeft in menig leven een prominente plaats, zo ook tijdens het sporten. En niet zonder reden, want muziek heeft vele positieve effecten op je lichaam en stemming. Niets voor niets luister je tijdens yoga naar heel andere muziek dan tijdens een pumples. Hieronder vind je hoe muziek je beïnvloedt tijdens het sporten.

21-06-019, Dit blog is geschreven door Claudia

Muziek maakt je blij en fijne deuntjes zorgen ervoor dat je wílt bewegen. Het is een afleiding, voor velen nodig om te kunnen sporten omdat het anders maar saai wordt. Met wat vrolijke tunes hebben je hersenen meer informatie te verwerken, waardoor je minder gefocust bent op pijntjes.

Je hebt er alleen je gehoor voor nodig en kan met je ogen en lichaam doen wat je moet doen. Netflixen op je telefoon kan makkelijk op de loopband of fiets omdat je toch niet hoeft op te letten of er iets op je pad ligt. Maar met alleen muziek op kun je ook zien wat je aan het doen bent en dus kun je alle andere dingen in de sportschool doen. Stretchen, gewichtheffen, squatten of je optrekken, bijvoorbeeld.

Door muziek voel je minder pijn

Uit onderzoek is gebleken dat je minder pijn voelt wanneer je tijdens het sporten naar muziek luistert. Dat betekent dat je die allerlaatste herhalingen krachtiger kunt uitvoeren en dat je langer kunt hardlopen. Je merkt namelijk ook niet zo goed hoe moe je werkelijk bent. Wist je trouwens dat verschillende onderzoeken ook aantonen dat naar muziek luisteren je immuunsysteem kan helpen?

Hoe sneller de muziek, hoe sneller je gaat

Muziek geeft je energie, waardoor je meer uit je workout haalt. Het is net als een kopje koffie: een boost om je met al je kracht in te kunnen zetten tijdens het trainen. Dat betekent dat je sneller rent en je dus meer kilometers maakt in dezelfde tijd.Té snelle muziek is niet goed, want dan raak je al snel de tel kwijt. Langzame muziek is juist ontspannend en is daarom ideaal voor rustige workouts zoals yoga of tijdens het stretchen.

 

De ideale BPM (beats per minute, oftewel het aantal beats per minuut) voor een gemiddelde workout is tussen de 120 en 140. Er zijn een aantal websites waarmee je kan bekijken wat het BMP van je favo liedjes is: bijvoorbeeld RunHundred.com of songBMP.com. Op Tunebat kun je andersom zoeken: vul een aantal metrics in, zoals het BPM dat je zoekt of het niveau van dansbaarheid van een liedje, en je krijgt vervolgens een lijst met liedjes.

Op de maat van de muziek

Als je moeite hebt met maat houden, dan kan muziek je helpen om hetzelfde ritme aan te houden. Maak een lekkere playlist met liedjes die steeds iets sneller gaan als je gaat hardlopen. Zo kan je rustig beginnen en het tempo langzaam opbouwen. Voor het gewichtheffen maak je misschien liever een playlist met een redelijk stabiel tempo.

Laatste tip

Tot slot willen we je adviseren om altijd, wat voor workout je ook gaat doen, rustig aan te beginnen. Eerst wat fijne slow songs met een BPM van minder dan 100, om daarna het tempo steeds verder omhoog te draaien. Zo kun je rustig opwarmen en je mentaal en fysiek klaarmaken voor die powertraining.


Nu je weet wat muziek met je doet tijdens het sporten, kun je aan de slag om die perfecte workout-playlist te maken. Wil je meer tips over sporten? Hou dan dit blog in de gaten voor meer artikelen!

 


Terug naar alle artikelen