De voordelen van thuis trainen

 

Zeg eens eerlijk, heb je de afgelopen weken tegen jezelf gezegd dat thuis trainen onmogelijk is? Gevolgd door een reeks excuses: ‘ik heb geen gewichten thuis, mijn huiskamer is te klein, thuis sporten zorgt voor overlast bij de buren of… ahum, ik heb geen crosstrainer op zolder…’

 

Ja, we missen de sportschool. Dat is helder. We missen de ruimte, de apparatuur, de groepslessen en misschien zelfs de koffie. Maar wist je dat thuis trainen eigenlijk veel voordelen heeft? En wist je ook dat je voor fit blijven, geen dure apparaten nodig hebt? En onthoud: fit blijven betekent iets anders dan grote spieren kweken, waar je dus wel de zware gewichten van een apparaat voor nodig hebt.

 

Wat zijn de voordelen? Wij hebben de voornaamste redenen voor je op een rijtje gezet.

 

De drempel ligt laag

Oké dit zal misschien een beetje tegenstrijdig klinken, maar de drempel om thuis te sporten ligt laag, of beter gezegd ligt lager, dan sporten in de sportschool. Het is waar, je moet zelfdiscipline hebben en jezelf aanzetten tot thuis sporten. Maar dat moet toch ook wanneer je naar de sportschool gaat? In welk opzicht ligt de drempel dan lager?

 

1. Je bespaart tijd
Het allerbelangrijkste in ons drukke bestaan: tijd. Er bestaat geen plek die dichterbij is dan je woonkamer om je matje - of handdoek - uit te rollen en in je sportoutfit - of pyjama - te beginnen met een paar oefeningen. Je bent dus geen reistijd meer kwijt. Oja, en het inpakken van je sporttas hoeft ook niet meer. Wees eerlijk, soms kon je minuten lang nadenken over welk topje op de juiste legging paste, what a waste of time....

 

2. Je bent niet gebonden aan openingstijden.
Altijd al eerder willen starten aan je dag met sporten? Of juist later je dag willen afsluiten met sporten dan de openingstijden van de gym? Je hebt daar nu geen last meer van. Nog leuker om te weten: je kunt onze online groepslessen elk moment van de dag streamen.

 

3. Het te mooie of slechte weer kan geen excuus meer zijn. In quarantaine blijven moeten we sowieso, dus last van het weer hebben we niet. We hoeven niet door de regen te fietsen, of na te denken over het dilemma: met het mooie weer buiten chillen of als een echte diehard naar de gym gaan?

 

4. Gewichten vervangen door creatieve oplossingen.
Hoeveel kilo heb je nodig en wat ligt binnen handbereik? Flessen water of zand, een vaas, stoel, pan, boek, hond, kat… Je zou dat alles - oké, niet alles - ook in een rugzakje kunnen doen, en het op je rug dragen tijdens een squat. Veel is mogelijk, als je maar creatief bent.

 

Trainen op jouw level

In de sportschool lopen altijd wel een paar van die fitgirls of enorm gespierde macho’s waardoor jij je eigenlijk niet helemaal op je gemak voelt.

Wanneer jij in het gemak van je eigen woonkamer sport, is dat ongemak er niet. Je kunt de oefeningen doen waar jij je prettig bij voelt en je kunt ze helemaal op jouw tempo doen. Misschien vallen die squats met je hond in je armen toch best wel zwaar. Nou, dan doe je ze toch gewoon zonder! Train op jouw level.

 

No judging

Wanneer je thuis sport, ben jij in je eigen vertrouwde omgeving. Je hoeft dus echt niet je best te doen om er representatief uit te zien. Was jij van plan om vandaag yoga te gaan doen en had je ook zin in een skincare day? Houd dan gewoon lekker je pyjama aan en doe er een verzorgend masker bij op! Niemand die er wat van zal zeggen. Doe waar jij zin in hebt, want je traint toch thuis.

 

Fit multitasken

Thuis sporten kan gewoon tussen de bedrijven door. Het kan zelfs terwijl je ergens mee bezig bent! Was opvouwen? Dan doe je toch gewoon een paar squats tussendoor. Stofzuigen? Walking lunges natuurlijk!

 

Zie je nou wel, thuis sporten heeft dus echt wel flink wat voordelen. Het kost minder tijd, je hoeft niet je best te doen om een perfect gestyled uit te zien, het is makkelijker om te beginnen en dat allemaal in het comfort van je eigen huis!

Mocht je toch heel graag willen sporten met echte gewichten? Tsja… Dan moet je nog even geduldig zijn. Als we ons allemaal houden aan de richtlijnen: 1.5 meter afstand houden, alleen voor het hoognodige naar buiten gaan en niet eigenwijs zijn, dan kunnen hopelijk alle sportscholen weer zo gauw mogelijk open!


Terug naar alle artikelen