De sauna in na het sporten: een goed idee of niet?

Het is voor velen al bijna vanzelfsprekend dat er in iedere sportschool wel een sauna aanwezig is waar je na je workout even heerlijk in kunt ontspannen. Lekker onderuit genieten van de intense hitte, om vervolgens met een ongelofelijk zen gevoel de sportschool weer te verlaten. De sauna wordt als een beloning gezien, maar is het eigenlijk wel zo’n goed idee om in de hitte te gaan zitten? Kun je niet beter direct een frisse verkoelende douche nemen na je workout? Hier kunnen we al het antwoord op geven: de sauna ingaan na het sporten heeft alleen maar voordelen!

16-8-2019, geschreven door Shelley

De origine van de sauna

Geen nadelen voor de sauna na je workout, dus. Maar laten we het eerst eens hebben over hoe de sauna ontstaan is. Finland, ongeveer 2000 jaar geleden. De sauna is ontstaan uit niet meer dan een gat in een heuvel. De Finnen groeven kuilen in hellingen. De bedoeling was al direct om de mensen warm te houden. Ook toen deden ze dit al door middel van het opwarmen van stenen. En de stenen werden ook toen al gloeiendheet. De Finnen kwamen erachter dat er stoom vrijkwam wanneer je water over de stenen heen gooide.

Dit herkennen wij aan de sauna’s van nu, alhoewel de sauna’s inmiddels natuurlijk veel verder ontwikkeld zijn. Tegenwoordig wordt er gebruik gemaakt van elektrische kachels en wordt er uit veiligheidsoverwegingen allang geen brandend vuur meer gebruikt. Vroeger werd de sauna ook gezien als een plek waar je je zoals in de kerk moest gedragen: rustig en stil. De sauna was om te mediteren en om tot rust te komen. Tegenwoordig wordt de sauna voornamelijk gebruikt om het lichaam te reinigen en te ontspannen.

Voordelen van een saunabezoek na het sporten

Goed, nu we weten waar de sauna vandaan komt en hoe het origineel gebruikt wordt, laten we dan antwoord geven op de vraag in dit artikel. Is het een goed idee om na het sporten de sauna te gebruiken? Je hebt je een uur lang keihard in het zweet gewerkt, aan lichaamswarmte ontbreekt het dus niet bij je.

Je komt aan in de kleedkamer en daar slaat twijfel toe: to sauna or not to sauna? Wij zeggen van wel! Het heeft namelijk een paar heel mooie voordelen voor je lichaam. Hieronder lees je drie voordelen van een saunabezoek na het sporten.

Afvoer van afval- en gifstoffen

Een sauna is meestal tussen de 70 en 100 graden Celsius. Dit betekent natuurlijk dat je enorm gaat zweten. Wanneer je lichaam opwarmt en zweet, verwijden je bloedvaten. Dit is goed nieuws, want hierdoor kunnen toxische stoffen sneller uit je lichaam verdwijnen. Ook ga je verschil merken in het aanzicht van je huid als je vaker de sauna in gaat, het is namelijk zo dat je na een aantal keren al een gezondere en glanzendere huid hebt.

Immuunsysteem

De sauna staat er ook om bekend dat het je immuunsysteem ondersteunt. Na een aantal saunabezoeken zul je al snel een flinke boost merken. Er is namelijk een onderzoek geweest onder sporters die wel in de sauna gingen na een workout en mensen die dit niet deden. De saunabezoekers hadden na een bezoek van 15 minuten al een verhoogd aantal witte bloedcellen in hun systeem, welke bijdragen aan een goed immuunsysteem!

Geestelijke rust

Na zware lichamelijke inspanning is het goed om een momentje rust te nemen voor je verder gaat met de dingen van de dag. De sauna is daar de perfecte tussenstop voor. Want wanneer je de sauna instapt na die loodzware workout, geeft het je even de tijd om op te laden, je stressniveau te verminderen, te mediteren en geestelijk tot rust te komen.

Wist je dat de sauna ook het stofje endorfine bij je aanmaakt? Dit stofje is medeverantwoordelijk voor het gevoel van geluk en euforie! Voornamelijk voor de late sporters onder ons is het een aanrader. Aangezien je lichaam na een workout nog erg gespannen en onrustig is, zullen velen de eerste twee uur na een workout niet goed in slaap komen. De sauna helpt je om je energieniveau naar beneden te brengen en je rustiger te maken. Stap dus lekker die sauna in!

Tips voor een prettig gebruik van de sauna

Stap je de kleedkamer in en bedenk je tóch wel een keer de sauna in te gaan? Dan zijn de volgende tips van belang:

  • Neem voor je de sauna in gaat een douche, dit is hygiënisch voor zowel jezelf als de andere mensen om je heen. Ook houd je zo het materiaal schoon en gaan de banken langer mee.
  • Ga eerste keer niet langer dan 15 minuten in de sauna en forceer het ook niet. Wanneer je het te heet vindt, stap er dan uit en kijk of het je de volgende keer langer uithoudt.
  • Je kunt het hitteniveau voor jezelf bepalen wanneer er banken op verschillende hoogtes zijn. Wanneer je op een hoge bank gaat zitten is het een stuk warmer dan op de lage banken.
  • Drink genoeg water voor en na de sauna. Dit is belangrijk om uitdroging te voorkomen. Je verliest veel vocht tijdens een saunabezoek en je lichaam heeft dit vocht nodig om goed te functioneren. Het is dan ook gevaarlijk om te lang in een sauna te zitten zonder voldoende water te hebben gedronken! Let wel op: in sommige sauna’s is het om veiligheidsredenen niet toegestaan om je flesje water mee naar binnen te nemen. Drink daarom extra water vooraf of zet je flesje buiten de sauna waar je er gemakkelijk bij kunt als daar de mogelijkheid voor is.
  • Na de sauna is het belangrijk om je lichaam te laten afkoelen. Je poriën moeten zich weer afsluiten. Neem daarom een dompelbad of een koude douche. Bouw dit wel rustig op zodat je lichaam niet te veel schrikt van de kou.

Meer weten over hoe je het meeste uit jouw workouts haalt? Lees dan ook eens wat muziek met je doet tijdens het trainen of waarom je ananas moet eten na het sporten!

 

 


Terug naar alle artikelen