BOOST JE LONGEN MET NATUURLIJKE VOEDING

 

Gezond eten is belangrijk om je weerstand te onderhouden. Granen, fruit en groenten zijn allemaal rijk in vezels en dragen bij aan je natuurlijke weerstand. Zeker bij een virus dat klachten aan de longen en luchtwegen veroorzaakt, is het ook van belang om je longen gezond te houden! Iedereen die de longcapaciteit wil vergroten, doet er goed aan om fruit met veel antioxidanten te eten, zoals banaan en appel. Er bestaan voedingsstoffen die de longen in het bijzonder ondersteunen. In dit artikel geven we je een aantal nuttige voedingstips om je longen in topvorm te houden!

Ons dieet beïnvloedt de gezondheid van de longen. De longen zijn de organen die verantwoordelijk zijn voor de verspreiding van de zuurstof in het lichaam. Het effectief functioneren van de longen helpt verschillende soorten ziekten te voorkomen. Ze zijn verantwoordelijk voor het filteren van gifstoffen en schadelijke stoffen die het lichaam kunnen binnendringen.

Onderzoekers hebben meer dan 10 jaar lang onderzoek gedaan naar de link tussen de longfunctie van volwassen en een dieet waar veel antioxidanten in zijn opgenomen. Antioxidanten is een verzamelnaam voor stoffen zoals de vitamines A en C. Deze vitamines zitten veel in groente en fruit, maar lang niet allemaal in dezelfde mate. Van tomaten, bananen en appels is bekend dat ze veel antioxidanten bevatten, deze voedingsmiddelen zorgen ervoor dat de longcapaciteit langere tijd stabiel blijft. Het eten van dit voedsel is overigens niet alleen goed voor de longen. Uit eerder wetenschappelijk onderzoek is ook al gebleken dat antioxidanten er op de lange termijn voor kunnen zorgen dat hart- en vaatziektes en kanker worden vertraagd.

Selderij is een voedingsmiddel met vocht afdrijvende en ontstekingsremmende eigenschappen. Tegelijkertijd is het ideaal om ontstekingsziekten te voorkomen. Het regelmatige gebruik beschermt de gezondheid van de longen en vergemakkelijkt de reiniging van de luchtwegen.

Ook oregano heeft reinigende eigenschappen die, wanneer het is opgenomen, de eliminatie van gifstoffen stimuleert. Oregano is makkelijk toe te voegen aan soepen, smoothies en stoofschotels.

Wortels zitten in de groep van de superfoods. Ze bevatten veel vitamine A en C. Deze zijn allemaal nodig om de reparatie van weefsels te stimuleren. Wanneer ze worden geconsumeerd, vooral wanneer ze rauw zijn, helpen ze bij het opruimen van gifstoffen die worden vastgehouden in de longen.

Groene thee is populair geworden omdat het mensen ondersteunt bij het afvallen. Maar het is ook belangrijk om te onthouden dat het helpt voor het behouden van gezonde longen! Deze drank bevat een flinke hoeveelheid krachtige antioxidanten en ontstekingsremmende stoffen. Het helpt de weefsels van organen te beschermen.

Het eten van citrusvruchten is perfect om gifstoffen te verwijderen die de cellen verstoren. Grapefruit bevat weinig calorieën en biedt veel voordelen voor de gezondheid van de longen. Het bevat antioxidanten die de cel-activiteit verbeteren en kwaadaardige tumoren zelfs kunnen voorkomen.

Knoflook is een plant die helpt om de bronchiën (vertakkingen in de luchtpijp) te versterken. Tegelijkertijd vermindert het obstructies die ademhalingsproblemen kunnen veroorzaken. De ontstekingsremmende werking van knoflook versterkt de gezondheid van de longen. Het minimaliseert de achteruitgang van weefsels. Knoflook is tevens makkelijk te combineren met soepen en stoofschotels, het geldt als de perfecte smaakmaker voor bijna elk gerecht!

Bosbessen zitten vol met antioxidanten die helpen om de longen en andere vitale organen in het lichaam te beschermen. De vitaminen en mineralen beschermen weefsels en cellen. Ze bevorderen het uitbannen van gifstoffen. Bosbessen zijn heerlijk te combineren in een smoothie, salade of granenontbijtje! Ze zijn tevens lekker vers uit het vuistje te eten!

Een goede werking van de longen is onmisbaar. In dit artikel hebben we een aantal voedingsmiddelen aanbevolen die helpen om de longen te ondersteunen. Doe er je voordeel mee en laat deze voedingsmiddelen vooral niet weg uit je dieet!   


Terug naar alle artikelen