BODYSHAMING: VAN MENING NAAR MARKETING

 

Het is halverwege het voorjaar en je staat voor de spiegel. “Pff… Ik ben echt niet klaar voor het strand. De rollen hangen over m’n bikini slip, ik heb al maanden mijn benen niet geschoren en laten we maar niet beginnen over die kraters van cellulite in mijn dijen.”

No worries, je bent echt niet de enige die dit overkomt. Maar waarom maken we ons hier eigenlijk zo druk om? Let’s find out!

 

ONS SCHOONHEIDSIDEAAL IS OOK MAAR EEN MENING

Sta je er weleens bij stil dat de schoonheidsidealen waar wij ons tegenwoordig zo aan vastklampen ook maar gewoon ooit door iemand verzonnen zijn? 

‘Echte mannen zijn groot en gespierd en lopen in pak’ en ‘vrouwen moeten in een maatje nul passen en van top tot teen gladgeschoren zijn’.

De beauty industrie profiteert maar al te graag van dit beeld. Hoeveel middeltjes zijn er wel niet op de markt te vinden voor het ontharen van je benen of het verminderen van je eetlust? Want alleen na het gebruik van deze ‘wondermiddeltjes’ kan jij weer zelfverzekerd de deur uit.


Iedereen moet er slanker, strakker en beter verzorgd uitzien. Net als die prachtige modellen in bladen en op tv. 

Maar laten we even realistisch zijn; IEDEREEN heeft verstopte poriën, groeistrepen, cellulite of dof haar en bijna iedereen schaamt zich hiervoor. Nergens voor nodig. Want zoals we net zeiden: ‘IEDEREEN HEEFT DIT’.

 

EN JA, OOK CELLULITE IS MAAR VERZONNEN

Zo’n 60 jaar geleden hoorde je niemand over bovenstaande ‘problemen’. (Ze hadden wel belangrijkere dingen om zich druk over te maken). 

Wist je bijvoorbeeld dat het woord cellulite pas in 1968 echt bekend werd? Het Amerikaanse tijdschrift Vogue introduceerde dit fenomeen in een artikel, waarna het in ons hoofd bleef hangen. Tot die tijd was cellulite een medische aandoening; ontstoken cellen. Dit heeft dus niets met vetcellen of putjes te maken. 

Er is ons dus een niet bestaand probleem aangepraat, waar de beauty industrie nu zijn slaatje uit kan slaan. Crèmepjes en middeltjes die al je problemen op zullen lossen en jou net zo flawless zullen maken als dat model op de cover van Vogue… NOT.


Cellulite is geen probleem. Je lichaam functioneert even goed met, als zonder cellulite. Hadden wij ons net zo druk gemaakt over putjes als Vogue ons niet had verteld dat dit ongewenst is? Is er ooit een bedpartner geweest die tegen je zei “je bent een leuk mens, maar die cellulite kan echt niet.” Nope.

Als we kijken naar kunst van een paar honderd jaar geleden, dan behoorde cellulite zelfs tot het schoonheidsideaal.

 

BODYSHAMING IS GEWOON MARKETING

We worden we allemaal onzeker gemaakt, met als doel dat we bepaalde producten kopen om verzonnen problemen te fixen. Sta daar eens bij stil, de volgende keer dat je je ergens onzeker over voelt. Bedenk dan wat jouw aangeprate onzekerheden met jouw functioneren als mens te maken hebben. Dat dachten we al: helemaal niets. En stel dat iemand je zou afwijzen om een groeistreep of droge handen; their loss!

 

Laat je dus niet gek maken. Ieder lijf heeft zo z’n unieke kenmerken. Iedereen heeft littekens, haren, poriën, zitrimpels, hobbels, bobbels en putjes. Allemaal kenmerken van een normaal functionerend lichaam dat in beweging is en groeit of krimpt. If you’ve got it, flaunt it!

 

 


Terug naar alle artikelen