BLIJF IN BEWEGING IN DE STRIJD TEGEN HET CORONAVIRUS

 

Het coronavirus heeft Nederland tot op heden nog steeds in zijn greep. Laten we hopen op een medische doorbraak en duimen voor alle onderzoeken die gericht zijn op ontwikkelen van een vaccin en medicijnen. Een heel andere, maar net zo belangrijke boodschap komt van de hoogleraar klinische neuropsychologie Erik Scherder. De sportscholen zijn nu nog dicht en veel mensen zitten thuis maar meneer Scherder roept op om in beweging te komen en te blijven waardoor we de weerstand tegen virussen kunnen verhogen! Hoe werkt dat? Aan de hand van de Quarantaine Colleges van Erik Scherder zullen we in deze blog uitleggen waarom het belangrijk is om te blijven bewegen voor het behouden van een sterk afweersysteem!

Al ver voor COVID-19 was er sprake van een andere pandemie, genaamd 'lichamelijke inactiviteit'. In 2012 overleden wereldwijd 1,5 miljoen mensen aan de gevolgen van ziektes gerelateerd aan fysieke inactiviteit. Nu we letterlijk allemaal thuiszitten is het belangrijker dan ooit om je dagelijkse beweging onder de loep te nemen. Voldoende bewegen echt niet zo moeilijk! Volgens Scherder is een halfuur per dag matig intensief bewegen toch wel het minimale wat je moet (en kunt) doen om de norm te halen. Voldoende bewegen heeft een positieve invloed op je afweersysteem en zo kun je risico’s op het krijgen van COVID-19 beperken.

WAT DOET HET AFWEERSYSTEEM?

Het afweersysteem beschermt ons tegen het binnenkomen van schadelijke bacteriën en virussen; ze zorgt daarmee voor het voorkomen van ziektes. Uit onderzoeken blijkt dat een inactieve leefstijl kan leiden tot overgewicht wat een risico vormt voor het ontwikkelen van ziekten zoals diabetes en een hoge bloeddruk. Scherder wijst erop dat bij de genoemde processen de bloedsomloop een fundamentele rol speelt. Zo zijn witte bloedcellen bijvoorbeeld heel belangrijk voor je afweersysteem, het zijn snelle en agressieve verdedigers tegen virussen en bacteriën. Zodra je dagelijks matig intensief beweegt neemt de activiteit van de cellen toe. Hierdoor gaat je hart beter werken en wordt ook je bloedsomloop beter. Deze sterkere bloedstroom oefent krachten uit op het bloedvat, waardoor er cellen vrijkomen die essentieel zijn voor het afweersysteem. De verbeterde bloedsomloop zorgt er tevens voor dat de witte bloedcellen beter verspreid worden door je lichaam, wat ook je afweer ten gunste komt.

MATIG INTENSIEF BEWEGEN BIEDT UITKOMST

Ben je inactief, dan is er een lage activiteit van bovengenoemde cellen en is er sprake van een lage activiteit van je afweersysteem. Is de activiteit hoger, dan nemen de positieve effecten toe! Maar pas op: overdrijf je de intensiteit, dan wordt je afweersysteem juist minder. Wat is voor jou matig intensief bewegen? Voor de één is dat regelmatig een trap oplopen, voor de ander is dat drie keer in de week hardlopen. Wat het ook is: maak het een opdracht voor jezelf en houd je daaraan! Scherder vertelt dat hij zelf ook elke dag beweegt en zich er ook echt beter door voelt: “Push-ups, planken, noem het maar op!”. Hij zegt daarnaast ook een fan te zijn van squats en armspieroefeningen met gewichtjes

Het huidige Covid-19 daagt onze weerbaarheid uit. Voor het coronavirus is nog geen behandeling beschikbaar, maar bewustzijn en kennis over een gezonde leefstijl en basale hygiëne kunnen het verschil maken. Maar voor wie uiteindelijk toch besmet raakt, is een krachtig afweersysteem cruciaal. We kunnen zelf ons afweersysteem sterker maken! Het coronavirus daagt ons daartoe uit.


Terug naar alle artikelen