A GLASS OF WATER A DAY KEEPS THE DOCTOR AWAY

 

Het menselijk lichaam bestaat maar liefst voor 70% uit water! Water vormt een belangrijke factor voor veel vitale lichaamsfuncties. Zo worden giftige stoffen uit het lichaam afgevoerd, de lichaamstemperatuur geregeld en het vochtniveau op peil gehouden. Bovendien houdt water de huid fris en zacht. Water is dus van levensbelang voor de mens! Onderzoek wijst uit dat het drinken van een glas water bij het slapengaan en eentje bij het opstaan ziektes zelfs buiten de deur kan houden. In dit artikel brengen we een ode aan de geneeskracht van water en hopen we je te stimuleren om het dagelijkse quotum van 1,5 tot 2 liter water per dag goed vol te houden.

 

EEN GLAASJE VOOR HET SLAPENGAAN

Gedurende de dag verliezen we aardig wat vocht bij het uitvoeren van onze gebruikelijke dagelijkse inspanningen. Dit vochtverlies kun je ’s avonds weer aanvullen door voor het slapengaan door een flink glas water te drinken. Het lichaam moet gehydrateerd blijven zodat het z’n werk goed blijft doen. Met het drinken van water houd de vitaminen, voedingsstoffen en mineralen in je lichaam op peil. Een glaasje water voor het slapengaan zorgt er dan ook voor dat je hormonen, energie, spieren en gewrichten in balans blijven. Hierdoor kan je lichaam lekker ontspannen en word je de volgende ochtend wakker met een uitgerust gevoel.

 

GOED VOOR DE SPIJSVERTERING

Uit onderzoek is gebleken dat eten een stuk beter verteert als je warm water drinkt. Vooral olieachtige substanties worden sneller opgelost maar ook alle op water gebaseerde voeding zal sneller afbreken. Het drinken van heet water tijdens het eten is daarbij zelfs nog vele malen beter voor de spijsvertering dan het drinken van koud water! Het lichaam moet anders tegelijkertijd koud water opwarmen terwijl het al druk bezig is met het verteren van het eten. Dit blijkt geen handige combinatie te zijn.

 

HET AFVOEREN VAN AFVALSTOFFEN

Het belangrijk dat je lichaam voldoende vocht binnenkrijgt om de afvoer van afvalstoffen in je lichaam op gang te houden. Voldoende water drinken houdt je immuunsysteem namelijk in goede conditie! Volgens onderzoekers aan de Universiteit van Nebraska voorkom je zo uitdroging, wat weer belangrijk is om verkoudheids- en griepvirussen tegen te houden. Je lichaam heeft dan namelijk meer kans om de afvalstoffen sneller af te scheiden. Een kopje thee en/ of een glaasje water zijn dus onmisbaar. Maar ook het eten van fruit speelt hierin een grote rol! Naast dat fruit mineralen en voedingsvezels bevat, zit er namelijk ook veel vocht in. Eén appel bevat bijvoorbeeld al zo’n 85 gram water!

 

SNELLER SPIERHERSTEL BIJ SPORTERS

Onderzoek uit Letland wijst uit dat spierherstel na het sporten beter verloopt als er warm water aan te pas komt. Hevige spierinspanningen kunnen tot spierschade leiden die we ook wel spierpijn noemen. Deze schade blijkt bijvoorbeeld al sneller te herstellen als we direct na het sporten een warm bad nemen. Het lichaam kan daarnaast niet optimaal herstellen als we onvoldoende water tot ons nemen. Aanbevolen wordt om na je training anderhalf keer de verloren hoeveelheid vocht tot je te nemen. Dit hoeft niet in één keer maar hoe eerder je begint met aanvullen hoe beter!   


Terug naar alle artikelen