5x gezonde smaakmakers voor lekker en gezond eten, knoflook

5x gezonde smaakmakers voor lekker en gezond eten 

Lekker eten, wie houdt er niet van? Gelukkig kan lekker eten ook gezond zijn, vooral als je zelf kookt, met natuurlijke ingrediënten. Want met alle kant en klare sauzen en andere smaakmakers die je in veel gerechten moet gebruiken, lopen de calorieën van een maaltijd ongemerkt al snel op. Nog maar niet te spreken over allerlei conserveermiddelen die in kant en klare producten gestopt worden. Dat kan anders.

15-11-2019, geschreven door Lotte

Want gelukkig zijn er ook nog genoeg gezonde en natuurlijke alternatieven waarmee je veel smaak aan je eten kunt toevoegen, zonder de extra calorieën, smaakstoffen, geurstoffen of kleurstoffen. Zo krijg je dus pas echt een gezonde zelfgemaakte maaltijd! Als je aan de slag gaat met kruiden, een magisch foefje van Moeder Natuur, zorg jij dat jouw maaltijd pas echt lekker én gezond wordt. Hieronder vindt je onze favorieten.

Knoflook

Knoflook is misschien wel één van de beste smaakmakers die er bestaat. Dit kleine knolletje geeft met zijn sterke smaak elk gerecht een lekkere kick, zonder het heel pittig te maken. Gooi een teentje (of wat) door de kwark met wat peper voor een lekker knoflooksausje. Of stop het in de oven bij je gegrilde groenten voor een heerlijke milde smaak. Naast deze smaakvolle voordelen, heeft knoflook ook nog voordelen voor onze gezondheid: het versterkt je immuunsysteem en bestrijdt infecties. Het enige nadeel van deze kleine smaakmaker is dat de geur lang kan blijven hangen. Het sleutelwoord is daarbij: mate.

Cayennepeper

Als je net iets meer pit aan je gerecht wilt geven is cayennepeper je beste vriend. Dit fijne rode poedertje is gemaakt van gedroogde rode peper en veel in de Aziatische of Mexicaanse keuken terug te vinden. Vooral in bijvoorbeeld chili con carne is dit poeder onmisbaar. Het heeft een sterke pittige smaak, dus pas wel op met hoeveel je van het poeder door je eten gooit, want zodra je er te veel in gooit is er geen weg meer terug. Maar het kan wel nét dat beetje extra pit aan je gerecht geven. Verder zit het boordevol vitamine A, wat belangrijk is voor alle cellen in je lichaam.

Koriander

Koriander kun je zowel gedroogd als vers door je gerechten gebruiken. Het plantje heeft een specifieke, citroenachtige smaak, waar je misschien wel een beetje van moet houden. Het wordt vooral veel gebruikt in de Zuidoost-Aziatische en Chinese keuken. Het blad heeft een sterke smaak die een gerecht iets extra’s kan geven. Daarnaast heeft het een sterk ontgiftende werking. Je kunt de stengels net zo gebruiken als het blad, dus gooi deze vooral niet weg!

Kaneel

Deze is vooral voor de zoetekauwen. Kaneel heeft van nature een zoetige smaak, waardoor je geen extra suikers hoeft toe te voegen aan bijvoorbeeld je havermout of kwark. Zorg alleen wel dat je kaneel altijd goed mengt, want kaneelpoeder kan je mond ontzettend uitdrogen. Maar nadat je het gemengd hebt, geeft het een heerlijke, warme smaak aan je maaltijd die vooral ’s winters goed op zijn plaats is. Verder zit het vol calcium, magnesium én ijzer en heeft het ook nog een gunstig effect op de bloedsuikerspiegel.

Tijm

Tijm is een heerlijk kruid die vaak over het hoofd wordt gezien. Het doet het heel goed in bijvoorbeeld pastasauzen of over je groenten. Het heeft een heerlijk kruidig en zoetig aroma. Dit kruid werd vroeger al veel gebruikt omdat het ook een lichte medicinale werking heeft: het bevat de stof thymol, wat goed is voor je luchtwegen. Vooral als er een verkoudheid op de loer ligt is dit daarom een aanrader!

Ga aan de slag met bovenstaande ingrediënten en je zult verbaasd staan over het resultaat. Over eten gesproken… Wist je dat:
1. je ananas moet eten na het sporten?
2. het heel belangrijk is om goed te eten als je aan krachtsport doet?
3. je heel gemakkelijk zelf vitaminewater kan maken?
Lees bovenstaande artikelen eens om meer te weten te komen over eten en sporten. En hou dit blog in de gaten voor meer informatie!

 


Terug naar alle artikelen